4D POS blagajna |
•Izgled ekrana 4D POS blagajne •Radni ekran POS blagajne i rad u njemu |
4D POS (Point of sale) blagajna je zaseban program koji s modulom Maloprodaja čini jednu cjelinu (POS blagajna funkcionira zasebno ali informaciju o stanju skladišta može dobiti jedino iz modula Maloprodaja. Naime, u modulu Maloprodaja definiraju se skladišta, rade primke i nivelacije i sl, dok se POS-u prosljeđuje samo informacija o stanju a u suprotnom smjeru šalju dnevni prometi s pripadajućim sredstvima plaćanja). Time je POS blagajna u potpunosti integrirana s informacijskim sustavom 4D Wand (kako s materijalnim tako i s financijskim knjigovodstvom). Što mogu korisnici 4D POS blagajne: •kod prodaje pretraživati bazu roba po nazivu, drugom nazivu, trećem nazivu, kataloškom broju, bar kodu; •izdati fiskalizirani račun (ili R1 račun) sa svim podacima tvrtke i prodajnog mjesta, te sa svim Zakonom propisanim elementima; •račun mogu naplatiti bilo kojim sredstvom plaćanja kao i kombinacijom sredstava plaćanja, te obračunati rate naplete ako se radi o takvoj prodaji; •isti mogu ispisati na malom ili velikom printeru što ovisi o inicijalnom setiranju; •naknadno ispisati svaki račun; •staviti račun na čekanje dok se kupac ne vrati s onim što je zaboravio kupiti; •prije obrade (zaključivanja) računa mogu promijeniti količinu, cijenu, popust,... svake stavke; •stornirati izdani račun ako je u tekućem dnevnom prometu; •vratiti prodanu robu; •kreirati povrat PDV-a za izvezenu robu; •evidentirati kupce i njihove bodove u loyality programu; •upisati i pratiti serijske brojeve kako bi korisnik bio siguran da je vraćena roba uistinu njegova; •prodati proizvod za koji će naknadno nastati radni nalog kako bi se mogle pratiti zalihe i vrijednosti komponenti od kojih je proizvod sastavljen; •ispisati otpremnicu za naknadno preuzimanje artikla (kada se prodana roba ne nalazi u prodajnom prostoru) •ispisati potvrdu o kupnji nakon računa (za one koji poklanjaju kupljeno); •ispisati preko 20 rekapitulacija dnevnih prometa (za dan, period..., po robi/uslugama, sredstvima plaćanja, po radnicima, ...itd); •ispisati kalkulaciju apoena koja olakšava praćenje pologa; •definirati poruke koje se ispisuju na dodatnom display-u za kupca; •definirati registar korisnika s preko 30 prava pristupa, te time odrediti tko što može i smije raditi u 4D POS blagajni, čime su ostvareni preduvjeti za diferencijaciju osoblja u skladu s dodijeljenim ovlastima. Što ne mogu korisnici 4D POS blagajne: •brisati račun(e) •dodavati nove artikle ili usluge •zaduživati novu robu na skladište Izgled ekrana 4D POS blagajne |
|
|
||||||||||
Na glavnom izborniku 4D POS modula pritiskom na tipku POS blagajna program otvara formu na kojoj ćete definirati novi dnevni promet. Iako ga zovemo Dnevnim prometom to ne znači da mora postojati samo jedan dnevni promet dnevno. Nema nikakvog razloga da u skladu s potrebama poslovanja otvorite više Dnevnih prometa dnevno. Svi oni će dobiti svoj broj a poveznica će biti datum. Forma se sastoji od sljedećih polja koja trebate popuniti: •Broj: U ovo polje program upisuje broj dnevnog prometa. Broj je uvijek prvi sljedeći u rastućem nizu i nastaje automatski. •Datum: U ovo polje automatski je upisan datum kada je dnevni promet otvoren. Ne preporučujemo da ga mijenjate osim u iznimnim situacijama. S obzirom da POS blagajna nema svoje vrijeme i svoj kalendar nego iste "posuđuje" od operativnog sustava, s vremena na vrijeme provjerite ispravnost sistemskog datuma i vremena prikazanih na računalu. •Napomena: U ovo polje možete upisati napomenu koja se odnosi na promet koji otvarate ili možete upisati ime osobe koja će raditi na POS blagajni, ili bilo što druge što smatrate bitnim •Početno stanje: U ovo polje upisujete gotovinu koju imate u blagajni prilikom otvaranja novog dnevnog prometa (blagajnički minimum). •Unos računa izdanih paragon blokom: Kvačica u ovo polje stavlja se isključivo u slučajevima kada se unose računi iz paragon bloka dakle, onda kada se računi iz određenih tehničkih razloga nisu mogli fiskalizirati (npr. nestanak interneta, struje i sl). Ako već imate otvoren dnevni promet, program će vas upozoriti na to porukom: "U POS-u je već otvoren dnevni promet xxxxx od xx.xx.xxxx." Klikom na OK program će vas pustiti na radni ekran POS blagajne gdje možete zatvoriti postojeći dnevni promet ili nastaviti raditi u postojećem.
|
||||||||||
Klikom na ovu ikonu otvara se tabela artikala na kojoj vidimo sve elemente koji definiraju pojedini artikal kao i trenutnu količinu tog artikla na prodajnom mjestu. Nakon otvaranja, odabirom jednog od ponuđenih tabulatora, moguće je sortirati artikle i to kako slijedi: Nazivi, Šifre, Kataloški brojevi, Jedinice mjere, tarifni brojevi, Naziv 2, Naziv3 i Ber kodovi. Namjena lokatora je brzo i učinkovito lociranje artikla. Naglašavamo da nije potrebno kliknuti u polje Lokator pa kucati početak naziva, već samo počnite kucati početna slova naziva (ili cijeli naziv) i izborna traka će se locirati najbliže nazivu koji ste ukucali. Pronađeni artikal uvijek će se nalaziti na vrhu. |
||||||||||
Klikom na ikonu Pregled prometa otvara se forma na kojoj je moguće vidjeti sve promete blagajne kao i pojedine račune svakog dnevnog prometa. Odabiranjem perioda pomoću datumskih polja moguće je dobiti promete samo za jedan dan ili odabrani period. Na vrhu forme su i tri padajuća izbornika: •Akcije •Pregled •Rekapitulacije Padajući izbornik Akcije (1.) nudi: •Promjena datuma, početnog iznoisa i napomene je izbornik koji poziva formu u koju se upiše novi datum ili novi početni iznos. Klikom na OK doći će do promjene datuma dnevnog prometa ali ako su u njemu kreirani računi s drugim datumom, isti neće biti izmjenjeni. Akcija promjene datuma često se koristi u slučajevima kada je došlo do pogreške u sistemskom datumu, ili nenamjerne pogreške kod otvaranja dnevnog prometa. •Export označenog prometa izvršiti će export označenog prometa u transportnu datoteku o čemu će se javiti poruka ... da je promet uspješno exportiran. Naime, ovaj proces se koristi u situacijama kada iz nekog tehničkog razloga u centralu nije došla datoteka s tim dnevnim prometom. •Brisanje PRM datoteke je akcija koju će ponekad tražiti netko od djelatnika 4D. Ukoliko zaključivanje dnevnog prometa neće da se izvrši tj. javlja grešku, potrebno je pozvati navedenu akciju i ponoviti zaključivanje dnevnog prometa. •Ispis svih računa za odabrani period će ispisati sve računčiće u odabranom periodu. Obratiti pažnju na pozivanje ove akcije jer ispis (ovisno o broju računa) može dugo potrajati (i potrošiti puno papira). Padajući izbornik Pregled (Ctrl+D) nudi informacije o tome tko je i kada otvorio, mijenjao i zatvorio dnevni promet. Padajući izbornik Rekapitulacije (2.) nudi čitav niz rekapitualacija i statistika kako bi se korisniku pružilo dovoljno informacija o prodajnom mjestu i ostvarenim rezultatima. •Rekapitulacija Dnevnog prometa ispisati će sve artikle (i/ili usluge), S pripadajućim financijskim elemetima, koji su prodani u tom dnevnom prometu. Na kraju ispisa biti će iskazani kumulativi za taj promet. •Rekapitulacija Dnevnog prometa po grupama ispisati će kumulativnu prodaju artikala po grupama, sa pripadajućim financijskim elementima, kao i zbirnim kumulativom na kraju ispisa. •Rekapitulacija Izdanih računa ispisati će brojeve računa sa pripadajućim financijskim elementima kao i zbirnim kumulativom na kraju ispisa. •Rekapitulacija Izdanih Rx računa ispisati će brojeve R1 i R2 račune sa pripadajućim financijskim elementima kao i kumulativom na kraju ispisa. •Rekapitulacija Po sredstvima plaćanja POS računa za osvijetljeni promet ispisati će kumulative za svako pojedino sredstvo plaćanja u tom dnevnom prometu kao i kumulativ na kraju ispisa. •Rekapitulacija Detaljno po sredstvima plaćanja POS računa za osvijetljeni promet ispisati će detaljno za svako sredstvo plaćanja financijske elemente kao i kumulativ na kraju ispisa ( npr. vidjeti će se koliko je i kojim karticama plaćeno). •Rekapitulacija Po svim sredstvima plaćanja za osvijetljeni promet (POS i R-x računi) ispisati će detaljno za svako sredstvo plaćanja financijske elemente kao i kumulativ na kraju ispisa uključujući i sredstva plaćanja koja su ostvarena na R-x računima. •Rekapitulacija Po djelatnicima za osvjetljeni promet ispisati će za svakog djelatnika (tj. njegovu šifru) broj izdanih računa, broj storniranih računa, ukupnu prodanu količinu, ukupnu vraćenu količinu... itd. Ako više radnika koristi istu POS blagajnu za rekapitulacije je potrebno uključiti brze šifre . •Rekapitulacija Storniranih računa za osvjetljeni promet i rekapitulacija Storniranih R-x računa za osvjetljeni promet ispisati će sve elemente storniranih računa •Rekapitulacija Stavke u minusu po računima za osvjetljeni dnevni promet ispisati će sve stavke koje su unesene s predznakom minus tj. sve povrate robe na POS blagajnu za osvjetljeni dnevni promet. •Rekapitulacija Po sredstvima plaćanja POS računa za zadani period ispisati će kumulative za svako pojedino sredstvo plaćanja u tom periodu kao i kumulativ na kraju ispisa. •Rekapitulacija Po svim sredstvima plaćanja za zadani period (POS i R-x računi) ispisati će kumulative za svako pojedino sredstvo plaćanja u tom periodu uključujući i R-x račune kao i kumulativ na kraju ispisa. •Rekapitulacija Po svim sredstvima plaćanja za zadani period (Samo R-x računi) ispisati će kumulative za svako pojedino sredstvo plaćanja u tom periodu samo za R-x račune kao i kumulativ na kraju ispisa. •Rekapitulacija Izdanih računa za zadani period ispisati će sve račune za svaki dnevni promet s kumulativnim financijskim elementima za zadani period, kao i kumilativ na kraju ispisa. •Rekapitulacija Izdanih R - x računa za zadani period ispisati će samo R-x račune za svaki dnevni promet s kumulativnim financijskim elementima za zadani period, kao i kumilativ na kraju ispisa. •Rekapitulacija Po djelatnicima za zadani period ispisati će za svakog djelatnika (tj. njegovu šifru) broj izdanih računa, broj storniranih računa, ukupnu prodanu količinu, ukupnu vraćenu količinu... itd, s kumulativnim financijskim elementima, za zadani period. •Rekapitulacija Stavke u minus po računaima za period ispisati će sve stavke koje su unesene s predznakom minus tj. sve povrate robe na POS blagajnu u definiranom periodu. •Statistika izdavanja računa po vremenu i danima u tjednu pruža detaljan ispis: u koje vrijeme dana, koliko računa (kupaca) i koliko vrijednosti je ostvareno u tjednu i sve to po danima. Dakle, ovim ispisom možete saznati u koje vrijeme, kao i koji dan je najveći promet prodajnog mjesta. Na samom ispisu opisan je postupak kopiranja u Excel radi jednostavnije manipulacije dobivenim podacima. •Statistika količina na računima u datumskom rasponu dati će sirove podatke o tome da u odabranom periodu imate 12 računa s količinom 3, 1 račun s količinom 15, 112 računa s količinom 1... itd •Statistika količina artikala po radnicima u datumskom rasponu dati će detaljan popis roba (ili usluga) i količina koje je svaki radnik prodao u odabranom periodu. Naravno tu je i maloprodajni iznos tih prodaja. Na samom ispisu opisan je postupak kopiranja u Excel radi jednostavnije manipulacije dobivenim podacima. •Statistika izdanih računa s rabatom po radnicima u datumskom rasponu dati će detaljan uvid u prodaju roba (i usluga) za svakog radnika posebno sa svim financijskim elementima uključujući i odobrene popuste . Na samom ispisu opisan je postupak kopiranja u Excel radi jednostavnije manipulacije dobivenim podacima. •Lista dnevnih prometa dati će jednostavnu listu dnevnih promet sa brojem, datumom i serijom brojeva računa koji su uključeni u pojedini dnevni promet. •Ispis neisporučenih artikala, nakon odabira uvjeta, dati će listu svih artikala kojima je označena naknadna isporuka a nisu isporučeni. •Ispis na ekran omogućava da se sve rekapitulacije vide na ekranu. Ponovnim klikom na izbornik Ispis na ekran, ispisi će se vršiti na printer. |
||||||||||
Na tabeli Pregled računa vidljivi su svi računi nastali u POS blagajni od rednog broja 1 do posljednjeg. Ujedno su vidljive sve stavke pojedinog računa kao i specifikacija sredstava plaćanja, te ZKI i JIR svakog računa. |
||||||||||
Kalkulacija apoena (novčanice u opticaju u Republici Hrvatskoj) će vam pomoći da sortirate i ispišete apoene gotovine koji se nalaze u blagajni. Pritiskom na ikonu otvara se forma sa novčanim apoenima Republike Hrvatske. |
||||||||||
Ikonom Upute sa glavnog izbornika POS-a pozivate ove upute. Prozor sa uputama podjeljen je u dva dijela. S lijeve strane imate mogućnost pretraživanja uputa na nekoliko načina. Pretraživanje je moguće po naslovima, Indexima i upisivanjem ključne riječi. Detaljan opis rada modula Upute potražite ovdje. |
||||||||||
Pozivom ikone Komitenti otvara se forma Lista partnera koja u stvari predstavlja adresar. U njoj su redoslijedom navedeni komitenti sa svojim podacima. Primjena ove tabele kao i unos komitenta je neizostavni čimbenik izdavanja R1 računa na POS blagajni. Podrobnije objašnjenje popunjavanja adresara potražite u 4D Wandu. |
||||||||||
***Izdvojeno: Tabela usluga služi za brzo pronalaženje i ažuriranje (Izmjena) usluga te nudi razne mogućnosti za rad s uslugama. Mogućnosti definiranja novih usluga na POS blagajnama ovise i o tome da li se radi o On-line ili Off-line POS blagajni. Naime, ako se radi o On-line POS blagajni, dakle blagajni koja je povezana sa serverom, tada se unos nove usluge može odraditi isključivo kroz modul Maloprodaja ---> Registri --> Usluge a ne na POS blagajni. Isto tako, na Off-line POS blagajnama nije moguće unijeti nove usluge već je to potrebno odraditi u centrali te ih sa stanjem skladišta poslati na POS blagajnu. |
||||||||||
Ovom ikonom se služe korisnici koji kroz POS blagajnu osim robe vode i usluge. Klikom na ikonu Usluge, otvara se forma s popisom usluga. Usluge se definiraju u centrali tj u modulu Maloprodaja --> Registri --> Usluge. Sve najbitnije o registru Usluge potražite na ovom linku. Iako tabela usluga sadrži tipke za Unos, Izmjenu i Brisanje moguće je koristiti samo tipku Izmjena. Time je osigurano da na POS blagajni možete izmjeniti opis usluge, količini ili njenu cijenu. |
||||||||||
Registar Osobe je kao i tabela partnera tabela osoba. Prvenstveno je namjenjen za upis svih potrebnih podataka (ime i prezime, OIB-a...) operatera a u svrhu uspješnog funkcioniranja procesa fiskalizacije. Definiranu osobu, koja je ujedno i operater, potrebno je povezati s korisnikom iz modula Korisnici sustava. |
||||||||||
Pritiskom na ovu ikonu program otvara formu na kojoj su, između ostalog, vidljiva Sredstva plaćanja i Vrste sredstava plaćanja. •(Č) ček poslovne banke, •(G) gotovina, •(K) kreditna kartica, •(I) interna kreditna kartica, •(T) transakcijski račun. Karticu Sredstva plaćanja nije moguće mjenjati kao ni dodavati nova sredstva. Svi računi s odabranim sredstvom plaćanja koje nije (T) transakcijski račun se fiskaliziraju. ***Napomena: Na 4D POS blagajni moguće je plaćanje i kriptovalutama putem platforme GoCrypto. Više... |
||||||||||
Klikom na ikonu Alat otvara se novi izbornik s nekoliko izuzetno važnih ikona. *** NAPOMENA: Ako su prve tri nedostupne to znači da je blagajna vezana u mreži za 4D Wand te se procesi odvijaju automatski. •Tipka Import stanja (0000130.STK) predstavlja akciju sinkronizacije stanja skladišta za prodajno mjesto u 4D Wandu i samog prodajnog mjesta. Ako se POS blagajna koristi u mreži ova operacija nije potrebna jer se proces odvija automatski. •Tipka Import artikala (ROB.TRN) predstavlja akciju importa artikala kod formiranja POS blagajne. Ova akcija se pokreće samo jednom, na početku rada POS blagajne. •Import klasifikacije (SIF.TRN) Kao i kod importa artikala, neophodno je u startu importirati klasifikaciju. I ona se izvršava samo jednom, na početku rada POS blagajne. •Import dokumenata (*,TRN). Ako je vaša POS blagajna na izdvojenom mjestu tj. nije u mreži sa 4D Wandom, ovaj import je najčešća akcija koja se mora raditi. •Tipka Tvrtke i prava pristupa omogućava definiranje tko smije u raditi u kojoj tvrtki. Najčešće se upotrebljava kod zapošljavanja novih djelatnika jer nakon definiranja novog korisnika 4D Wand-a tj. POS blagajne, potrebno je istom omogućiti ulazak u tvrtku u kojoj će raditi. Dakle, na formi koja će se pojaviti potrebno je pozicionirati se na novog djelatnika (operatera u 4D Wand-u ili POS blagajni) i jednostrukom žutom strelicom označiti da može raditi u određenoj tvrtki. •Tipkom Team Viewer omogućeno je spajanje djelatnika 4th Dimension na vaše prodajno mjesto tj. na vaše računalo. Pozivom tipke otvoriti će se forma s dva polja ID xxx xxx xxx i Password xxxx. Pročitajte oba broja djelatniku 4D i on će se uspješno spojiti na Vaše računalo. Direktno spajanje i pristup vašem računalu je najbolji, najbrži i najučinkovitiji puta za rješenje problema. •Tipka Test fiskalizacije koristi se u slučajevima kada se iz nekog razloga fiskalizacija ne izvršava. Klikom na tipku pokreće se proces koji prvo provjerava dostupnost servera porezne uprave, ispravnost SOAP protokola i u konačnici ispravnost certifikata. Ako je sve u redu proces završite pritiskom na tipku OK. U slučaju prijave greške, sačekajte da server porezne uprave bude u funkciji ili se obratite svom sistem administratoru. •Tipka Izlaz služi za izlaz. •Izbor Godine. Kao što sam naziv ikone kaže, pokretanjem ove akcije bira se godina u kojoj se radi. Klikom na ikonu otvara se forma kojom birate godinu u kojoj će te raditi s upozorenjem da će se ista otvoriti nakon restartiranja (gašenja i ponovnog paljenja) POS blagajne. •Otvaranje nove godine. ***UPOZORENJE !!! Ako je POS blagajna spojena sa centralom ovaj preoces se NE POKREĆE na POS blagajni nego u 4D Wandu. •Ispis knjige popisa iz centrale Zajedno s dokumentima i/ili stanjima skladišta iz centrale mora stizati i knjiga popisa. Na zahtjev inspekcije ili interne kontrole, istu je moguće ispisati pomoću ove tipke. Naravno, sve ovo vrijedi samo za Offline POS blagajne. Blagajne koje su u vezi sa serverom knjigu popisa ispisuju direktno u 4D Wand-u. •Ispis POS operatera u TXT file Na zahtjev inspekcijskog nadzora ili interne kontrole pozivom ove tipke ispisati će se imena svih djelatnika (operateri) koji rade u POS blagajni zajedno s njihovim šiframa, OIB-ima i oznakama. •Tipka Isprazni stanje skladišta prazni stanje skladišta. Pražnjenje skladišta prije importa stanja skladišta nije obavezno ali je moguće. Pozivom ove tipke sve količine na skladištu biti će svedene na nulu. Ponovno ažuriranje stanja skladišta zahtjeva datoteku iz centrale npr. 0000130.stk. •4D Connect-om omogućeno je spajanje djelatnika 4th Dimension na vaše prodajno mjesto tj. na vaše računalo. Pozivom tipke otvoriti će se forma s popisom djelatnika 4D. Za uspostavljanje veze potrebno je 2x kliknuti na djelatnika kojem dozvoljavate pristup vašem računalu. Direktno spajanje i pristup vašem računalu je najbolji, najbrži i najučinkovitiji puta za rješenje problema. |
||||||||||
Podaci o korisniku je ikona koja poziva kartice na kojima se definiraju razni parametri POS blagajne. Pristup ovoj ikoni je ograničen pravima pristupa, te time dozvoljen samo onima koji su ovlašteni da mijenjaju postavke POS blagajne. •Korisnik 1 - Na ovoj kartici se definiraju podaci koji će se ispisivati na svakom računu. Naziv tvrtke ili prodajnog mjesta, OIB, Adresa, Telefon, Tekst (zahvala ili nešto slično), Broj računa (automatski) te Napomena 1 i Napomena 2 (bilo koja napomena po vašoj želji). Tu se nalazi i tipka Fiksna napomena. Klikom na nju otvarate formu u koju unosite sadržaj napomene koja će se ispisivati na običnim računima kao i napomenu koja će se ispisivati na Rx računima, te napomena za naknadnu isporuku artikala. •Korisnik 2 - Na ovoj kartici se također definiraju podaci koji se ispisuju na svakom računu kao što su : Prodavač, Naslov računa, Ukupno, Popust, Za platiti, Način plaćanja, Porez, Ukupno porez, Kupac, Napomena, Detalj 1/1,2/1,2/2 i Naslov ispisa. •POS - kartica je mjesto gdje se definira nekoliko bitnih elemenata POS blagajne. Tu se definira: POS skladište, Skladište sa stanjem (ako se radi o tranzitnim skladištima), Početni broj (za backup POS kase), Brojanje Rx računa od broja xxxxxx do broja xxxxxx, Vrsta računa i da li se Koristi cjenik POS blagajne. •Blagajna - Na ovoj kartici definiramo: •Printer - kartica je mjesto gdje se definiraju postavke printera. ***Napomena: Molimo da pažljivo pristupite promjeni parametara printera a ako ne znate što treba napraviti svakako provjerite upute o setiranju printera ili se obratite u 4D. •Ispis - Na ovoj kartici definira se putanja do loga koji se ispisuje na računima kao i bitna setiranja za ispis •Ispis 2 - Na ovoj kartici definira se što će se ispisivati na podnožju računa kao Oznaka blagajnika. Može se ispisati Šifra korisnika iz 4D Wand-a (ID iz korisnika i prava pristupa), Naziv korisnika iz 4D Wand-a (npr. Maloprodaja 1, Pero, Korisnik 1...itd) ili Ime osobe vezane na korisnika iz 4D Wand-a (npr Ivan Ivić, Petar Petrović... itd). •Izgled - Odabir fonta, veličine fonta i oblika fonta omogućava personalizaciju izgleda POS blagajne. Povećanjem fonta povećati će se i ekran POS blagajne. •Ostalo - Ova kartica je mjesto gdje se definiraju: Osnovni ček poslovne banke, Osnovna kreditna kartica i Osnovna interna kartica. Naša je preporuka da odaberete najčešće korištenih kartica ili čekove jer se na taj način ubrzava rad na POS blagajni. Naime nakon odabira kartice, svaki put kada izabirete kartično plaćanje, ponuditi će se na odabir kartica koja je definirana. •Loyalty - kartica za podešavanje parametra za EPTA, Comminus i MultiPlusCard Loyalty programa. •Display - Ako posjedujete vanjski display na ovom mjestu su postavke za definiranje poruka i setiranje parametara. •Šifre djelatnika – pritiskom na ovu tipku otvara se forma na kojoj se aktivira korištenje pojedinačnih šifri djelatnika. Namjena brzih šifri djelatnika je da osigura zakonske pretpostavke fiskalizacije i ubrza proces izdavanja računa. Ujedno omogućava poslodavcu izvještavanje o prodaji po svakom djelatniku posebno. •Struktura poduzeća. Namjena ove tipke je da osigura ispis strukture poduzeća koja je zakonska pretpostavka za fiskalizaciju. Naime, struktura poduzeća se prilaže Internom aktu koji po Zakonu mora imati svako prodajno mjesto kako bi poslodavac time osigurao podatak o oznakama poslovnih prostora i naplatnih uređaja tj. način brojanja računa |
||||||||||
Prilikom samog startanja 4D POS blagajne, nakon uvodnog ekrana, pojavit će se prozor Prijava korisnika na kojem upisujete vaše korisničko ime i šifru. Na samoj formi u donjem dijelu opisan je postupak izmjene šifre. Po završetku rada pozovite ovu tipku i time si zaštite POS blagajnu od neovlaštenog korištenja. Naime, ako netko želi koristiti tu POS blagajnu mora se logirati. |
||||||||||
Da biste unijeli korisnike 4D POS blagajne i definirali njihova prava potrebno je kliknuti mišem na ikonu Korisnici sustava na glavnom meniju 4D POS blagajne. U otvorenoj formi Administracija korisnika programa potrebno je otvoriti jednu od ponuđenih opcija. Otvaranjem opcije Korisnici otvara se forma Tabela korisnika. Sa lijeve strane tabele nalaze se korisnici sustava, a sa desne strane su prava pristupa (moduli) informacijskog sustava 4D WAND. |
||||||||||
Ako iz POS blagajne koristite ispis pomoću MS Worda (računi na A4) i slučajno ste ga ugasili, ovom tipkom ponovo ćete ga startati . |
||||||||||
Klikom na ovu ikonu otvara se prozor sa nekoliko važnih podataka koji vam mogu zatrebati. Prvenstveno tu su telefonski brojevi na koje nas možete dobiti, zemaljska, e-mail i web adresa. Na samom vrhu može se pročitati koju inačicu 4D Wanda trenutno koristite na svom računalu. Uz podatke o korisniku i registracijskom broju, tu se nalaze i podaci o mjestima nekoliko bitnih datoteka 4D Wanda. |
||||||||||
Tipku izlaz koristimo za zatvaranje i pravilan izlaz iz 4D POS blagajne. |
||||||||||
Radni ekran POS blagajne, a u svrhu lakšeg snalaženja, možemo podijeliti na tri dijela: gornji (crveni) , središnji (zeleni) i donji (plavi) (boje su tu samo radi slikovitosti i lakšeg zapažanja). U gornjem dijelu (crvenom) nalaze se ikone kojima su dodjeljene određene funkcije (1.), informativni dio s nazivom tvrtke, brojem dnevnog prometa te brojem i datumom računa (2.). Desno se nalazi polje u kojem je vidljivo koji je korisnik/operater trenutno prijavljen u POS blagajnu te ikona za Upute kao i ikona Izlaz Ikone kojima su dodjeljene određene funkcije mogu se pozvati i kombinacijom tipki. Detaljnija pojašnjenja o kombinacijama tipki potražite ovdje. Prva ikona s lijeve strane zamjenjuje tipku F9 kojom se vrši obrada i ispis računa. Tipka UPUTE s glavnog radnog ekrana POS-a služi pozivanju tabele pomoći u trenucima kada vam je potreban podsjetnik. Odabirom jedne od tipki ili kombinacije tipki ostvaruju se određene akcije. F2 - Odabirom F2 aktiviramo gornju izbornu tabelu. Na taj način omogućujemo šetnju kroz artikle strelicama s tipkovnice. F3 - Pretraživanje artikala. Pritiskom na tipku F3 pokrećemo pretraživač kojim je moguće pronaći bilo koju riječ ili broj koji predstavljaju naziv ili dio naziva nekog artikla. F4 - Pritiskom na tipku F4 odabiremo rad u donjem dijelu tabele tj. u samim stavkama računa. Šetnju kroz artikle ostvarujemo strelicama s tipkovnice. Shift+F4 – Resetiranje širine kolona donje tabele (koristi se u slučajevima kada širinu promjenimo ili poremetimo ručno i želimo vratiti standardne širine) F5 - Pritiskom na F5 sortiramo tabelu artikala po nazivu, dakle po abecedi što olakšava pronalaženje određenog artikla. Ctrl+F5 - Držeći pritisnutu tipku Ctrl pritisnemo i tipku F5 . Na taj način smo sortirali tabelu artikala po drugom nazivu. (U 4D Wandu moguće je definirati tri naziva artikla) Alt+F5 - Držeći pritisnutu tipku Alt pritisnemo i tipku F5 . Na taj način smo sortirali tabelu artikala po trećem nazivu. F6 - Pritiskom na F6 sortiramo tabelu artikala po bar kodu. Koristi se u slučajevima kada je potrebno pronaći artikal po bar kodu. Da bi pronašli određeni artikal dovoljno je skenirati ili utipkati bar kod. F7 - Pritiskom na F7 sortiramo tabelu artikala po kataloškom broju. Koristi se u slučajevima kada je potrebno pronaći artikal po kataloškom broju. Da bi pronašli određeni artikal dovoljno je utipkati kataloški broj. F8 - Pritiskom na F8 sortiramo tabelu artikala po šifri artikla. Koristi se u slučajevima kada je potrebno pronaći artikal po šifri. Da bi pronašli određeni artikal dovoljno je utipkati šifru artikla. F9 – Pritiskom na F9 pokreće se proces obrade i ispisa računa. Ako je u parametrima programa tako označeno, moguće je ponovnim pritiskom na F9 odmah ispisati račun. F10 - Odabirom ove tipke račun koji se trenutno kreira stavlja se na čekanje ili se vraća iz čekanja. F11 - poziva kalendar a ako je pozvan s polja gdje je potrebno upisati datum dovoljno je odabrati tipku Prijenos ili CTrl+Enter kako bi se datum automatski prenio u polje. F12 - Poziva kalkulator a ako je pozvan s polja koje je potrebno izračunati rezultat se prenosi tipkom ili s Ctrl+ Enter. Insert – Pritiskom na tipku Insert selektirani artikal iz gornjeg dijela tablice odabiremo i pretvaramo u stavku računa tj, prebacujemo u donji dio tablice. Ponovnim pritiskom na tipku Insert oslobađamo polje Količina za unos (polje postaje samo djelimično plavo te se u njemu pojavljuje treperavi kursor). Nakon toga potrebno je ukucati željenu količinu i pritisnuti tipku Enter. Delete - Tipkom Delete brišemo stavku računa. Num [+] - Tipkom + sa numeričke tastature dodajemo stavku računa ili postojeću povećavamo za jedan. Num [-] - Tipkom – sa numeričke tastature smanjujemo količinu za jedan ili pretvaramo u negativnu stavku. Num [*] - Tipkom * sa numeričke tastature postiže isti učinak kao i sa tipkom Insert. Dakle dodaje se stavka računa ili mijenja količina na toj stavci. Ctrl+Alt+C - Pritiskom na kombinaciju tipki Ctrl-Alt-C otvara se polje Cijena, čime je omogućen slobodan unos nove cijene. Time je omogućena promjena cijene tog artikla samo za taj račun tj. neće se trajno promjeniti cijena odabranog artikla. Ctrl + Alt + R - Kombinacijom ovih tipki omogućava se unos ili izmjena rabata za tu stavku . Kada se otvori polje, potrebno je ukucati rabat i pritisnuti tipku Enter. Ctrl + Alt +V - Kombinacijom ovih tipki omogućava se unos ili izmjena ukupne vrijednosti stavke. Kada se otvori polje, potrebno je ukucati vrijednost i pritisnuti tipku Enter (ako je u podacima o korisniku opcija uključena, promjeniti će se jedinična cijena a rabat će biti 0, dok u slučaju kada je opcija isključena promjeniti će se jedinična cijena a razlika pretvoriti u rabat). Ctrl+Alt+N - Ovom kombinacijom tipki otvara se forma u koju je moguće upisivati napomenu za tu određenu stavku koja će se ispisati na računu (ako je tako uključeno u parametrima). Ctrl+N - pritiskom ove kombinacije tipki pregledava se napomena označenog artikla. Ctrl+Alt+I - Ova kombinacija tipki određenu stavku označava za naknadnu isporuku. Ctrl+Alt+J - omogućava unos serijskih brojeva na određenu stavku (samo On-line POS blagajne). Ctrl + S - Izuzetno korisna kombinacija tipki koja vam omogućuje da na ekranu vidite samo one artikle kojih trenutno ima na zalihi. Ponovnim pristiskom iste kombinacije postaju vidljivi svi artikli. Ctrl+Alt+S - Pregled stanja blagajne omogućuje trenutni uvid u stanje blagajne tj. uvid koliko je trenutno u blagajni gotovine, kartica, čekova, R1 računa itd. Ctrl+Alt+O - Pregled stanja ostalih skladišta otvara formu na koj se vidi stanje zalihe odabranog artikla na drugim skladištima (opcija je dostupna samo na online POS blagajnama). Ctrl+Alt+M kao i Ctrl+V- Učitavanje stavki iz Clipboarda učitavaju stavke iz memorije. Ctrl+Alt+P - Na ovaj način evidentirate povrat gotovine kupcu koji je po Zakonu o PDV-u zatražio povrat PDV-a nakon izvoza kupljene robe. Ctrl+Alt+U - Ovom kombinacijom tipki otvaramo formu na kojoj nam se nude svi računi ostvareni u tekućem prometu. Pritiskom na tipku Izbor odabrani račun se otvara i možemo vidjeti sve njegove stavke. Naknadne izmjene na stavkama nisu moguće. Ctrl+Alt+K - Kako ne bi stornirani račun ponovo kucali radi izmjene samo jedne stavke, kombinacijom ovih tipki kopiramo taj račun sa svim stavkama. Tada je moguće izmjeniti stavku i izdati novi račun. Ctrl+Alt+Num [-] - Kombinacijom ovih triju tipki (obratite pažnju da tipka minus mora biti pritisnuta na numeričkoj tastaturi) stornirate odabrani račun u otovrenom dnevnom prometu. Storniranje nije moguće u zatvorenom dnevnom prometu. Ctrl+Alt+B - Kao i prethodna kombinacija koristi se za storniranje računa ali preko terminal servera. Ctrl+Alt+W - ovom kombinacijom tipki starta se preglednik (samo s glavnog prozora POS blagajne i samo za one koji koriste taj način ispisa računa). CTRL+F9 - Ispis potvrde o kupnji prethodno učitanog računa. Ctrl+Alt+Z - Ovom kombinacijom tipki zatvara se dnevni promet. OPREZ !!! Nakon ovoga više nije moguće provoditi nikakve akcije na računima (storniranje, dodavanje novog računa itd.). U središnjem dijelu (zelenom) nekoliko je bitnih informacija i elemenata. Idemo redom... Najčešće akcije i obrade na 4D POS blagajni •Unos (odabir) stavke vrši se na način da, nakon što se locira određena roba, na tastaturi pritisne tipka Insert. Odabrana stavka će se pojaviti u donjem dijelu tabele s količinom 1 (Unos stavke moguće je izvršiti i klikom miša na tipku Unos-Ins ili pritiskom kombinacije tipki Alt-U). •Promjena količine - Količinu mjenjamo na način da nakon pozicioniranja na stavku opet pozovemo neki od mogućih načina unosa tj. izmjene količine. Načini su slijedeći: pritiskom na tipku Insert (na tastaturi), klikom mišem na tipku Unos-Ins ili pritiskom kombinacije tipki Alt+U. Svaki od ovih načina će polje Količina otvoriti za unos i moći će te izmjeniti i pritiskom na tipku Enter unijeti novu količinu. Ako želite povećavati ili smanjivati količinu u koracima po jedan, dovoljno je pritisnuti tipku – (minus) ili + (plus) na numeričkoj tastaturi ili koristiti tipke na formi (2.). Na taj način će se količina uvećavati ili smanjivati u koracima po jedan. Ako određena stavka već postoji a vi je želite dodati još jednom, otvoriti će se forma na kojoj je vidljiva prethodno izdana količina, kao i upit o novoj količinii koju želite izdati (ako je u parametrima zadano da se artikli u donjoj tabeli unose po jedan red za svaki artikl, spomenuta forma neće se otvoriti, već će se jednostavno dodati novi red). •Promjena rabata - Rabat mjenjamo na sličan način. Dakle, pozicioniramo se na stavku kojoj želimo izmjeniti rabat i pritisnemo kombinaciju tipki Ctrl+Alt+R. Na taj način nam se otvorilo polje rabata i sada je upisivanjem moguće mijenjati njegovu vrijednost. Kada smo upisali željeni rabat, pritiskom na tipku Enter zatvaramo polje. Provjerite s knjigovodstvom da li smijete koristiti ovu akciju s obzirom na zakonske propise (Zakon o PDV-u i Zakon o zaštiti potrošača) . •Promjena cijene - U slučajevima kada se želi promjeniti cijenu pritisne se kombinaciju tipki Ctrl+Alt+C. Tada se otvori polje cijena i nakon upisivanja željene cijene dovoljno je pritisnuti tipku Enter da se polje zatvori. Provjerite s knjigovodstvom da li smijete koristiti ovu akciju s obzirom na zakonske propise (Zakon o PDV-u i Zakon o zaštiti potrošača) . •Brisanje stavke - Čest je slučaj da se mora izbrisati prethodno odabrana stavka. Brisanje odabranih stavki vrši se tipkom Delete na tastaturi ili klikom miša na tipku Brisanje-Del. Prije konačnog brisanja stavke, pojaviti će se poruka upozorenja gdje još jednom morate potvrditi da želite obrisati odabranu stavku. •Račun na čekanju - prije obrade i plaćanja moguće je račun staviti na čekanje pozivom tipke F10. Račun se pamti u memoriji do povratka kupca i tamo će stajati sve dok se ne izađe iz 4D POS blagajne. Ako se izađe tj. ugasi POS blagajna, stavke čuvanih računa, za rzliku od pravih računa, bit će nepovratno izgubljene. •Obrada računa - je onaj konačni trenutak kojim račun postaje neizbrisiv element baze podataka i nakon toga isti nije moguće brisati ili mjenjati. Jedino što je moguće je njegovo storniranje čime se sve količine izdane na tom računu vraćaju na stanje (u skladište). Dakle pritiskom tipke F9, pojavi se forma na kojoj su vidljivi zbirni elementi računa i na koju je moguće iz baze osoba odabrati kupca (nije obavezno) i eventualno upisati neku napomenu. Podaci kojima popunite ova polja, pojaviti će se na ispisanom računu. •Obrada sredstava plaćanja - Nakon obrade, a prije samog ispisa računa, moguće je obraditi sredstva plaćanja. Razrada sredstava na POS blagajni je predradnja kako bi u sustavu 4D Wand tj. u modulu Maloprodaja u svakom trenutku znali koliko, kada i kojih sredstava imate na raspolaganju. Moguće su sve kombinacije sredstava plaćanja tako da postoji mogućnost da vam netko jedan račun plati istovremeno gotovinom, čekom i karticom. Postupak je slijedeći: Nakon obrade računa (F9), na dnu forme primjetiti će te tipku Sredstva plaćanja. Klikom na nju ili pritiskom kombinacije tipki Alt+S pokrenuti će se proces razrade sredstava plaćanja. Otvoriti će se forma sa sredstvima plaćanja čije smo definiranje prethodno opisali. •Prodaja na rate - Ovisno o prodajnoj politici, prodaja na rate ne mora se evidentirati kroz POS blagajnu. Mnogi korisnici oslanjaju se na kartičare te evidenciju prepuštaju njima. Ako želite imati sve pod svojim krovom, te time precizno znati koliko i kada nešto dospjeva, prodaju na rate potrebno je evidentirati kroz POS blagajnu. •Kombiniranje sredstava plaćanja - Kombiniranje sredstava plaćanja na jednom računu je proces sličan prodaji na rate, osim što u međukoracima (kada se nalazimo na tabeli sredstava plaćanja) mijenjamo sredstvo plaćanja. Na taj način, kao u prethodnom primjeru, možemo iskombinirati da kupac prvu ratu plati čekom poslovne banke u iznosu od 500,00 Kn i dospjećem za mjesec dana, drugu ratu plati kreditnom karticom u iznosu od 500,00 Kn i sa dospjećem za 2 mjeseca a ostatak od 455,00 Kn plati odmah gotovinom. Naravno da je u cijelom procesu moguće primijeniti i razne popuste. •Izdavanje R1 računa - Izdavanjem R1 Računa sa POS blagajne, omogućujete komitentima da iskoriste PDV. Pošto je u pitanju osjetljiva interakcija POS blagajne i 4D Wanda kao i cijeli niz procesa vezan za PDV, preporučamo izdavanje R1 računa direktno iz 4D Wanda. U slučajevima kada to nije moguće tj. kada je POS na udaljenom mjestu, da bi mogli koristiti Izdavanje R1 računa, potrebno je iste uključiti u Podacima o korisniku. Isto tako potrebno je odrediti i brojeve računa pod kojim će se izdavati R1 računi a što se takođe definira u Podacima o korisniku. *** Preporuka: Kako ne bi dolazilo do nepotrebnih i teško riješivih problema molimo da se u slučaju da imate potrebu za izdavanjem R1 računa sa POS blagajne, prije početka primjene, svakako savjetujete sa djelatnicima 4th Dimension. Samo izdavanje R1 računa odvija se na potpuno istovjetan načina kao i izdavanje običnih računa. Razlika je samo u tome što nakon obrade računa F9 te nakon upisa sredstva plaćanja, morate kliknuti na tipku na dnu tabele gdje piše R1 – Račun. Klikom na nju otvara se forma partnera u koju morate upisati partnera sa njegovim podacima i OIB. Izborom unesenog partnera program vas još jednom pita da li stvarno želite izdati R1 račun. Ako odgovorite potvrdno nakon upita da li želite još jednu kopiju računa ispisati će se R1 račun. ***Napomena: Na R1 računima može biti samo jedno sredstvo plaćanja i jedna stavka. Dakle, nema rata kao ni kombinacije sredstava plaćanja. R1 - Rabatna politika na POS blagajni - neke tvrtke, nastojeći maksimizirati profit i izaći u susret kupcima kroz POS blagajnu, žele preslikati uvjete koje postojeći kupci imaju u veleprodaji. Prvenstveno se misli na rabate koji su definirani kroz Veleprodaja/Maloprodaja --> Registri --> Rabatna politika. Odgovornost o uključivanju ove opcije leži isključivo na korisnicima 4D Wanda koji su se opredijelili na ovakav način poslovanja i koji su, da bi im opcija bila dostupna, uključili potrebne parametre. Napominjemo da uključivanjem rabatne politike na POS Blagajni, prije svake izrade računa, treba odabrati da li se radi o običnom maloprodajnom računu ili R1 računu. Detalje o uključivanju rabatne politike i operativnom radu POS blagajne koja ima uključenu rabatnu politiku, potražite na poveznici POS i rabatna politika. •Povrat PDV-a za izvezenu robu Nakon što kupac izveze robu i to ovjeri na granici dužni ste mu vratiti iznos PDV-a koji je uplatio. Sa praznog ekrana POS blagajne pozovete kombinaciju tipki Ctrl-Alt-P koja će vam otvoriti tabelu partnera. Odaberete partnera (ako ga nema, unesete njegove osnovne podatke) nakon čega će se pojaviti forma u koju je potrebno ukucati osnovicu računa za koji se traži povrat PDV-a. Pritiskom na tipku Tab program će izračunati iznos koji morate vratiti komitentu. Potvrdom na tipku OK program će vas još jednom upitati da li ste sigurni da želite izdati dokument naknadnog povrata PDV-a. U ukupnom stanju blagajne (koje pozivate kombinacijom tipki Ctrl-Alt-S) primjetiti ćete umanjen ukupan iznos kao i popunjeno polje povrat poreza. •Učitavanje obrađenog računa i njegovo storniranje -se vrši na slijedeći način. Prvo sa praznog radnog ekrana POS blagajne (dakle ne smije biti ni jedne stavke na trenutnom računu) kombinacijom tipki Ctrl+Alt+U (ili klikom na ikonu) pozovemo sve račune koji su izdani u tom dnevnom prometu. Pozicioniramo se na račun koji želimo stornirati i isti odaberemo tipkom Izbor ili pritiskom na tipku Enter. Nakon što je račun učitan storniranje izvedemo pritiskom kombinacije tipki Ctrl+Alt+ [-] [isključivo minus sa numeričke tastature]. Nakon uspješno provedenog storniranja pojaviti će se poruka koja će vas izvjestiti da je Račun broj xxxxx uspješno storniran ! Storniranja računa su moguća isključivo u otvorenom dnevnom prometu dakle, dok se ne zaključi. Nakon zaključivanja dnevnog prometa, pošto više nema mogućnosti storno računa, rade se povrati robe od kupca. •Povrat robe i povrat novca - Postoje slučajevi kada vam kupac iz nekog razloga (reklamacija i sl.) vraća robu a vi njemu morate vratiti novac. Kako bi robu vratili na stanje, stavku ili više njih upisujete s predznakom (-) minus. Npr. –2 kom. Nakon toga obradite račun sa F9 i kupcu vratite novce. Na taj način ste vratili robu na skladište a blagajnu razdužili za taj iznos. •Zamjena artikla - Zamjenu artikla radite na način da prvo kucate artikal koji kupac vraća sa negativnim predznakom. Slijedeća stavka u istom računu biti će artikal koji izdajte kupcu. Obradom takvog računa na stanje smo vratili artikal koji je kupac vratio a skinuli artikal koji je kupac uzeo u zamjenu. Financijska razlika koja se vidi nakon obrade predstavlja iznos koji kupac mora doplatiti, ili ako je razlika negativna, iznos koji vi morate vratiti kupcu. Kako bi ste pojednostavili unos povrata, cijene robe koju ste prodali a kupac je vraća, unosite s netto vrijednošću tj. bez popusta. •Ispis potvrde o kupnji - koristi se kod poklon kupovina tj. kada kupac ne želi uz kupljenu robu koju namjerava pokloniti, a zbog garantnih uvjeta i eventualnih zamjena kupljene robe, nemjerno proslijediti informaciju o cijeni kupljenog poklona. Ispis Potvrdu o kupovini moguć je nakon dovršetka prodaje i naplate i to tako da prvo učitate račun za koji želite ispisati potvrdu (Ctrl+U, Izbor) i potom pozvete kombinaciju tipki Ctrl+F9. Potvrda će se ispisati, a na njoj će biti vidljivi svi elemenat kojima možete nedvojbeno utvrditi da je roba kupljena kod vas. •Naknadna isporuka stavki – otpremnice kroz POS - Često u praksi robu plaćate na jednom mjestu a podižete na drugom (npr. skladištu). Za takve situacije koristi se naknadna isporuka stavki na POS blagajni. Ako nakon unosa stavke pritisete kombinaciju tipki Ctrl+Alt+I. Pojaviti će se forma kojom određenu stavku označavamo za naknadnu isporuku. Na ponuđenoj formi nudi se mogućnost unosa Datum za isporuku. Tim datumom definiramo datum nakon kojeg je moguće isporučiti određenu stavku. Pritiskom na OK pokraj te stavke pojaviti će se zvjezdica. Ona nam označava da smo tu stavku naplatili ali ne i isporučili. Obradom računa F9, program nas pita da li želimo ispis otpremnice za taj artikal. Potvrdnim odgovorom ispisati će se otpremnica na kojoj je naznačen predviđeni datum isporuke. Dolaskom kupca na dogovoreni dan isporuke, kroz preglede prometa pozovemo račun na kojem je označena stavka za isporuku i kroz padajući izbornik Stavka, pozovemo Označi stavku kao isporučenu. Na formi koja će se pojaviti potrebno je upisati datum isporuke i pritiskom na OK stavka će dobiti i drugu zvjezdicu što nam kazuje da je isporučena. U Rekapitulacijama je moguće dobit ispis neisporučenih stvaki što će vam ponuditi mogućnost ispisa od datuma do datuma, ispis za određenu blagajnu, kumulativni ili detaljni ispis ili ispis po bar kodu, nazivu, šifri itd. Rad sa vagama u POS kasi - Rad sa vagama bazira se na principu da uređaj (vaga) ispisuje EAN13 bar kod u slijedećem formatu:
Kada program detektira da bar kod počinje sa zadanim prefixom, onda iz njega izvadi podatke o kataloškom broju i količini i dodaje stavku računa. |
||||||||||
Izdavanje računa: Startati POS blagajnu, pronaći robu/uslugu, kliknuti Unos - In, F9, F9 (izdan račun). |
||||||||||
Napomene |
||||||||||
POS blagajne i prelazak u novu godinu (5.1.40)(4D Wand Info 114)
|