Instalacija i podešavanje nove 4D POS blagajne za rad

Instalacija nove 4D POS blagajne

Uputa za podešavanje 4D POS blagajne

Automatski import, odobravanje i eksport

GoCrypto - podešavanje i uporaba

Instalacija nove POS blagajne

Instalaciju 4D POS blagajne rade radnici tvrtke 4th Dimension d.o.o., te ovlašteni distributeri programskog rješenja 4D Wand. Nakon završene instalacije 4D POS blagajne potrebno je podesiti parametre za rad 4D POS blagajne u datoteci 4D_Wand.ini. Ovo finalno podešavanje također je na strani radnika 4th Dimension d.o.o. i distributera programskog rješenja i nije namijenjeno nestručnim i neovlaštenim osobama.

U [POS] sekciji datoteke 4D_Wand.ini treba izmijeniti (ili dodati ako je nema) liniju POSINI=<skladište>-<šifra blagajne>0 te provjeriti i dodati Year=<godina> ako ne postoji. Ostala polja se mogu popuniti u 4D_Wand.ini ili direktno iz programa.

Primjer izgleda POS sekcije za skladište 0000103 i POS blagajnu sa šifrom 220 koja nije spojena na server.

[POS]

Path=C:\4D\Wand\
OrgJed=0000103
Stanje=0000103
Server=0
Firma=XXXX (ako POS treba fiksirati za samo jednu firmu bez obzira na 4D Wand)
Year=2018
POSINI=0000103-220

Uputa za podešavanje 4D POS blagajne

Nakon instalacije 4D POS blagajne treba pristupiti podešavanju parametara 4D POS-a. Podešavanju parametara za rad 4D POS-a možete pristupiti aktiviranjem ikone Podaci o korisniku. Pristup ovoj ikoni je ograničen pravima pristupa, te time dozvoljen samo onima koji su ovlašteni da mijenjaju postavke POS blagajne.

Pozivom ikone Podaci o korisniku otvara se 10 kartica i to ovim redoslijedom: Korisnik 1, Korisnik 2, POS, Blagajna, Printer, Ispis, Ispis2, Izgled, Ostalo i Display. Na dnu otvorene forme su i dvije ikone koje možemo pozvati: Šifre djelatnika i Struktura poduzeća.

Pojašnjenje funkcionalnosti dostupnih na karticama:

Korisnik 1
Na ovoj kartici se definiraju podaci koji će se ispisivati na svakom računu. Naziv tvrtke ili prodajnog mjesta, OIB, Adresa, Telefon, Tekst (zahvala ili nešto slično), Broj računa (automatski) te Napomena 1 i Napomena 2 (bilo koja napomena po vašoj želji). Tu se nalazi i tipka Fiksne napomene. Klikom na nju otvarate formu u koju unosite sadržaj napomene koja će se ispisivati na običnim računima kao i napomenu koja će se ispisivati na Rx računima, te napomena za naknadnu isporuku artikala.

Korisnik 2
Na ovoj kartici se također definiraju podaci koji se ispisuju na svakom računu kao što su : Prodavač, Naslov računa, Ukupno, Popust, Za platiti, Način plaćanja, Porez, Ukupno porez, Kupac, Napomena, Detalj 1/1,2/1,2/2 i Naslov ispisa. Cijela kartica Korisnik 2 podešena je na tvorničke postavke proizvođača programskog rješenja. U slučaju potreba za specijalnim podešavanjima ispisa POS računa potrebno je kontaktirati tvrtku 4th Dimension d.o.o. ili distributera 4D Wand-a.

POS
Na ovoj kartica se definira nekoliko bitnih elemenata POS blagajne:

POS skladište – skladište nad kojim radi 4D POS blagajna. Ovo podešavanje vrši se prilikom instalacije 4D POS blagajne i nije namijenjeno korisnicima 4D POS-a.

Skladište sa stanjem – s kojeg se skladišta se učitava stanje (ako 4D POS blagajna radi na skladištu na kojem nema zalihe, treba upisati broj osnovnog skladišta s kojeg se učitava stanje zaliha). Ovo podešavanje vrši se prilikom instalacije 4D POS blagajne i nije namijenjeno korisnicima 4D POS-a.

Brojanje Rx računa/povrata poreza od broja xxxxxx do broja xxxxxx, - instalacijom nove 4D POS blagajne popunjava se automatski opseg brojeva upisan u registrima skladišta. Ako se 4D POS blagajna naknadno podešava potrebno je setiranje opsega brojanja Rx račun odraditi ručno. Ako više 4D POS blagajni radi u mreži na istom skladištu nije potrebno dijeliti opseg na više 4D POS blagajni. Izuzetak je slučaj kad Offline 4D POS blagajne nisu međusobno umrežene. U tom slučaju treba zadati različite opsege brojeva za svaku pojedinu 4D POS blagajnu ručnim upisom, kako bi se osiguralo da se brojevi dokumenata ne preklapaju.

*** Molimo korisnike da u slučaju naknadnog podešavanja ovog parametra budu izuzetno oprezni, te da u slučaju nedoumica kontaktiraju proizvođača programskog rješenja 4D Wand, tvrtku 4th Dimension d.o.o., odnosno ovlaštenog distributera od kojeg su kupili programsko rješenje.

Vrsta računa – za odabir da li se kao Rx računi izdaju – R1 računi ili R-2 računi.

Koristi cjenik POS blagajne – ako u 4D Wand-u radite s dokumentima Cjenici za POS blagajne posetirajte željenu opciju. Ovaj parametar radi samo za Online 4D POS blagajne.

Blagajna je vezana u lokalnoj vezi s glavnim računalom (ako 4D POS blagajna radi u Offline načinu rada na izdvojenoj lokaciji ovo polje treba biti isključeno).

Prikaži raspoloživu količinu (umanjenu za rezerviranu količinu) – količina zaliha se umanjuje za rezerviranu količinu (samo ako je blagajna u vezi sa serverom).

Upozorenje na rezervirane količine (samo ako je blagajna u vezi sa serverom) – moguće je zadati da se prikazana količine zalihe umanji za rezerviranu količinu.

Prikaz artikala van upotrebe - da li da se u prikazu tabele artikala na 4D POS blagajni prikazuju i artikli koji su stavljeni van upotrebe

Moguća izmjena podataka o artiklima na POS blagajni – parametar koji dozvoljava izmjenu podataka o artiklima na 4D POS-u samo ako blagajna radi u offline načinu rada.

Planske cijene artikala – parametar kojim se zadaje da se kao prodajne cijene nude cijene iz planske kalkulacije. Ako parametar nije uključen nude se cijene po kojima su artikli zaduženi na skladištu.

Preračun rabata nakon direktnog unosa cijene – ako je parametar uključen, vršit će se preračun rabata nakon direktnog unosa cijene na stavkama izlaznog računa.

Ako bar kod nakon očitavanja ne postoji ostani na polju za unos istog – ako barkod nije nađen (ne postoji) ostani na polju za unos istog , ne biraj prvi „slični“ barkod.

Automatska provjera i slanje nefiskaliziranih računa u PU .- instalacijom 4D POS blagajne parametar je automatski uključen. Isključiti ga je moguće na vlastitu odgovornost. Ne preporučujemo isključivanje navedenog parametra.


 

Blagajna
Na ovoj kartici definiramo:

Sortiranje artikala: artikli mogu biti sortirani po: Nazivu robe, Bar kodovima, Kataloškim brojevima, Šifri robe, Drugi naziv ili Treći naziv);

Način popunjavanja donje tabele: po redoslijedu unosa ili po jedan red za svaki artikl

Čuvaj promete u transportnoj datoteci (u danima) : za zadavanje broja dana za čuvanje podataka o dnevnim prometima u transportnoj datoteci

Količina artikala: parametar kojim određujete da li artikl može ići u minus. Opcije su može ići u minus, može ići u minus uz upozorenje, ne može ići u minus.

Upotreba elektronske vage ili barkoda pet ambalaže – check box da li 4D POS radi s elektronskom vagom. Ako da, u poljima Prefiks za vage treba upisati potrebne vrijednosti

Prefix vage (25): za zadavanje prefixa za rad s vagom kad vaga radi s težinama

Prefix vage (26): za zadavanje prefixa za rad s vagom kad vaga radi s komadima

Upotreba barcode pet ambalaže: - check box da li 4D POS radi s povratnom ambalažom

Prefix pet ambalaže (28): za zadavanje prefixa za rad s povratnom ambalažom

Import i Export direktorij – u slučaju da 4D POS blagajna radi u Offline načinu rada treba upisati putanje do direktorija u kojima se čuvaju podaci za razmjenu podataka s centralom.

Printer
Na ovoj kartici se definiraju postavke printera.

***Napomena: Molimo da pažljivo pristupite promjeni parametara printera a ako ne znate što treba napraviti svakako provjerite upute o setiranju printera ili se obratite Vašem IT administratoru.

Postavke koje se mogu definirati u radu s Generic driverom printera su:

Printer za ispis računa – odabrati printer na koji se šalju ispisi s 4D POS blagajne. U uputi za setiranje printera obavezno proučiti posebne napomena s obzirom na to da je rad POS printera moguće posetirati na više načina.

Konverzija za ispis slova – za odabir kodne stranice za generiranje izvještaja.

Broj kolona – za definiranje broja kolona na ispisu izvještaja.

Redova za ispis stavke - moguće je zadati ispis u jedan ili dva reda

Lijeva margina – za postavljanje lijeve margine na ispisu

Praznih redova nakon ispisa – moguće je zadati prazne redove na kraj ispisa kako bi se prikazao račun u cijelosti, posebno ako ima neku napomenu na kraju računa

Upit načina sortiranja prije ispisa A4 dokumenata - kod ispisa koji se kreiraju u MS Word ili MS Wordpad mogućnost da se ispis izvještaja prikaže u predpregledu

Ispis cijelog naziva artikla (lomi se u drugi rad) – u slučaju duljeg naziva artikla da li da se naziv prebaci u novi red

Ispis vremena izdavanja računa – parametar da se na ispisu POS računa ispiše vrijeme izdavanja računa

Ispis datuma i vremena ispisa računa – parametar da se na ispisu POS računa ispiše datum i vrijeme izdavanja računa

Ispis napomene za stavku (serijskog broja) – parametar da se na ispisi ispiše napomena ili serijski broj ako je unesen na stavki računa

Upit za ispis druge kopije računa – parametar za upit za drugu kopiju računa nakon što je račun ispisan

Ispis svih stavki naknadne isporuke na jednom ispisu – parametar kojim se u slučaju naknadne isporuke zadaje da li se stavke za isporuku trebaju ispisati na odvojenim ispisima ili sve zajedno na jednom ispisu.

Ispis napomene artikala na računu - parametar da se na ispisu POS računa ispiše napomena artikla na računu

Ispis crte umjesto praznih redova –

Ispis kroz preglednik (A4) (***ne mijenjati bez konzultacije s 4D) – na ovoj kartici zadaju se točno određene vrste izvještaja za ispis u MS Word ili MS Wordpad

Ispis
Ako je zadan ispis POS računa preko MS Wordpad-a na ovoj kartici definira se putanja do loga koji se ispisuje na računima kao i bitna setiranja za ispis

Širina logo-a : širina logotipa u mm

Visina logo-a : visina logotipa u mm

Ispis preko Wordpad-a: - zadavanje

Identifikacija robe na ispisima : odabir identa za ispis (u slučaju Online 4D POS blagajne parametar je definiran u 4D Wand-u

Setiranje papira i margina : odabir Report seta za wordpad

***Istaknuto: Više o podešavanju printera i ispisa potražite na poveznici Setiranje Printera, Bar-Code readera, vanjskih displaya.

Ispis 2
Na ovoj kartici definira se što će se ispisivati na podnožju računa kao Oznaka blagajnika. Može se ispisati Šifra korisnika iz 4D Wand-a (ID iz korisnika i prava pristupa), Naziv korisnika iz 4D Wand-a (npr. Maloprodaja 1, Pero, Korisnik 1...itd) ili Ime osobe vezane na korisnika iz 4D Wand-a (npr Ivan Ivić, Petar Petrović... itd).

Omogućavanje ispisa brojeve iskaznica za održivu uporabu pesticida – uključite ako se na ispisu POS računa trebaju prikazati brojevi iskaznica za kupnju pesticida.

Ispis mjesta za potpis na izlaznim računima – parametar kojim se na izlaznim računima ispisuju mjesta za potpis iako više nisu po zakonu obavezna.

Ispis 2D barcode uplatnica na transakcijskim računima – na ispisima u MS Word i MS Wordpad.

Izgled
Odabir fonta, veličine fonta i oblika fonta omogućava personalizaciju izgleda POS blagajne. Povećanjem fonta povećat će se i ekran POS blagajne. Izborom Preporučene postavke omogućavate postavljenje preporučenih postavki za vaše računalo na osnovi rezolucije vašeg monitora.

Ostalo
Ova kartica je mjesto gdje se definiraju: Osnovni ček poslovne banke, Osnovna kreditna kartica i osnovna interna kartica. Naša je preporuka da odaberete najčešće korištenih kartica ili čekove jer se tako ubrzava rad na POS blagajni. Naime nakon odabira kartice, svaki put kada izabirete kartično plaćanje, ponudit će se na odabir kartica koja je definirana.
Na ovom mjestu se definira hoće li biti omogućeno izdavanje R1 računa s POS blagajne kao i uključivanje automatske obrade i štampanje računa s ponovnim pritiskom na tipku F9. Tu se nalazi i mogućnost odabira direktorija za knjigu popisa kao i odabir slanja POS podataka u centralu.
Dodatno, tu se upisuju i podaci za korisnike GoCrypto plaćanja.

Display
Ako posjedujete vanjski display na ovom mjestu su postavke za definiranje poruka i setiranje parametara. Za podešavanje rada display-a molimo se obratite Vašem IT administratoru.

Šifre djelatnika – pritiskom na ovu tipku otvara se forma na kojoj se aktivira korištenje pojedinačnih šifri djelatnika. Namjena brzih šifri djelatnika je da osigura zakonske pretpostavke fiskalizacije i ubrza proces izdavanja računa. Ujedno omogućava poslodavcu izvještavanje o prodaji po svakom djelatniku posebno.
Na prvoj kartici Setiranje odaberite jednu od ponuđenih opcija:
- Ne koristi logiranje (kod izrade računa nitko se ne logira a račun će biti izdan s elementima logiranog korisnika 4D POS blagajne);
- Korištenje pojedinačnih šifri (uključivanjem ove opcije, kod izrade računa prvo je potrebno unijeti kratku šifru korisnika koji kreira račun);
- Korištenje standardnog logina (uključivanjem ove opcije, kod izrade računa potrebno je izvršiti logiranje kao kada se starta 4D POS blagajna);
- Korištenje barcode logina
Na karticama A - 01-10 do D - 31-40 potrebno je povezati korisnike sustava iz modula Korisnici i prava pristupa s brzim šiframa (npr. odaberete Petra Petrovića i dodijelite mu šifru 1, Ivanu Ivaniću dodijelite šifru 2 i tako redom za sve djelatnike koji rade u određenom prodajnom prostoru). Kod izrade računa prvo što djelatnik mora napraviti je ukucati svoju brzu šifru.

Struktura poduzeća. Namjena ove tipke je da osigura ispis strukture poduzeća koja je zakonska pretpostavka za fiskalizaciju. Naime, struktura poduzeća se prilaže Internom aktu koji po Zakonu mora imati svako prodajno mjesto kako bi poslodavac time osigurao podatak o oznakama poslovnih prostora i naplatnih uređaja tj. način brojanja računa.

Automatski import, odobravanje i eksport podataka

Moguće je posetirati da se podaci iz i za POS blagajne automatski obrade. Potrebno je programu poslati parametar u obliku POS=xx (putem nekog novog shortcuta ili iz schedulera).
Npr: c:\4d\wand\sys\wand.exe POS=X

Vrijednost parametra X predstavlja zbroj svih akcija koje želite izvršiti u automatskoj obradi:
1 - import svih PRM datoteka;
2 - odobravanje svih importiranih dokumenata;
4 - export svih stanja skladišta;
8 - export svih knjiga popisa.

To znači, ako treba pozvati proceduru koja će obraditi sve četiri funkcije, treba napraviti poziv s parametrom 'POS=15 '(1+2+4+8), za import svih .prm datoteka i odobravanje dokumenata proceduru treba pozvati s parametrom POS=3 (1+2) i tome slično.
Procedura će u skladu s poslanim parametrom pokušati importirati sve dokumente iz .prm datoteka, nakon toga ih automatski odobriti, kreirati datoteke sa stanjem skladišta i eksportirati knjige popisa za sva skladišta.
Prilikom obrade kreira se datoteka POSObrade.log u folderu poslovne godine firme u kojoj se automatski importi izvršavaju (2018) i u koju se logira sve što se događalo tijekom automatske obrade. Datoteku treba obavezno pregledati nakon svake  izvršene automatske obrade. U slučaju da procedura u bilo kom trenutku naiđe na neki problem, u datoteku POSObrade.log će zapisati vrstu pogreške na koju je naišla i nastavit će dalje s radom na sljedećem dokumentu. Iz tog razloga je potrebno u POSObrade.log datoteci pronaći sve greške i ručno se pobrinuti za sve dokumente koji se iz nekog razloga nisu mogli automatski importirati ili odobriti.

GoCrypto - podešavanje i uporaba

GoCrypto - platforma za trenutna kripto plaćanja je integrirana u 4D POS blagajnu i omogućava naplatu kriptovalutama na prodajnim mjestima. Proces plaćanja je jednostavan i automatiziran kao i za sve ostale načine plaćanja. Sustav prihvaća crypto valute, vrši naplatu i korisnik prima zahtjevani iznos u kunama. Preduvjet za korištenje je registracija tvrtke na stranici GoCrypto. GoCrypto (*u trenutku pisanja uputa) podržava plaćanje Bitcoin Cashom (BCH), GoC tokenom, Bitcoinom (BTC) i Etherom (ETH). Kupac treba imati pametni telefon i neki od digitalnih novčanika (Bitcoin.com ili Elly).

Za implementaciju GoCrypto načina plaćanja potrebno je upisati korisničko ime i šifru koje ste dobili prilikom registracije. Dakle, potrebno je na glavnom izborniku 4D POS blagajne pozvati ikonu Podaci o korisniku (1) --> kartica Ostalo (2) i upisati korisničko ime i šifru GoCrypto-a (3), čime se omogućava sama naplata putem GoCrypto servisa. Nakon svake izmjene postavki potrebno je ponovo pokrenuti 4D Wand POS kasu.

Nakon što su potrebni podaci upisani, prilikom naplate računa (F9) u 4D Wand POS kasi potrebno je odabrati sredstvo plaćanja GoCrypto koje će novom verzijom nastati u registru sredstva plaćanja, naravno ukoliko se plaća navedenim načinom.

Nakon što se odabere sredstvo plaćanja i pritiskom na tipku OK (F9) otvara se ekran za pokretanje postupka naplate putem GoCrypto online servisa..

Pritiskom na OK, 4D Wand POS će pokrenuti naplatu pozivom servisa i čekati da kupac izvrši uplatu putem mobilne aplikacije, slikanjem QR code-a na stalku koji ćete imati u svakoj poslovnici na pultu ili putem prikaza na monitoru (slika dolje).

Kada kupac potvrdi plaćanje prethodni ekran se zatvara i nastavlja se standardno izdavanje računa. Ekran naplate ima vrijeme čekanja od 3 minute za plaćanje, može se ručno prekinuti na tipku Prekid, a ukoliko vrijeme istekne podići će se poruka da je vrijeme isteklo.

 


*** Napomena - upute se mogu razlikovati u slikama i tekstu od sadržaja koji se nalazi na vašem računalu, ovisno o inačici 4D Wanda koju trenutno koristite. Posljedica je to stalnog razvoja i nadogradnje 4D Wanda, a koji iz objektivnih razloga dinamikom ne prati i nadogradnja modula Upute. Posebno se to odnosi na zamjenu službene valute RH kuna (kn) u euro (€) i njen prikaz u uputama.