Financijske analize i planiranje

Klikom na padajući izbornik FAP u modulu Financijsko knjigovodstvo, pokreće se modul i otvara glavni izbornik modula.

Uvod

Rad s modulom

Export izvještaja za Poreznu upravu

oKreiranje prijave poreza na dobit – Obrazac PD

Export izvještaja u FINA obrasce

oExport obrazaca za GFI-POD

oExport bilance (obrazac POD-BIL)

oExport računa dobiti i gubitka (obrazac POD-RDG)

oExport dodatnih podataka (obrazac POD-DOP)

Uvod

Financijske analize i planiranje, kao dio informacijskog sustava 4D Wand i modula Financijsko knjigovodstvo, je zamišljen tako da temeljem podataka evidentiranih u knjigovodstvu poduzeća, omogući slobodno kreiranja izvještaja, kao i izradu određenih planova poduzeća, a u cilju cjelokupnog sagledavanja poslovanja i donošenja na temelju tako iscrpnih podataka, pravovaljanih i pravovremenih managerskih odluka. Naravno, pretpostavka je da su potrebni podaci kreirani u ostalim modulima 4D Wanda.

Temeljna odrednica pri izradi takvih izvještaja pretpostavlja da nije potrebno na kontu definirati poziciju u nekom izvještaju, već vrijednosti s tog konta se slobodno i po određenom ključu unosi u neograničeni broj izvještaja. Vrijednosti koje uzimate s konta birate između ponuđenih, kao npr: samo početno stanje, samo dugovni, odnosno, potražni promet, promet s ili bez početno stanja, korištenje mjesta troška, grupe partnera, oblasti, komercijaliste i sl.
Dobrom razradom računskog plana, temeljem kojeg se evidentiraju poslovne promjene u knjigovodstvu poduzeća, lakše ćete dobiti i osnovu za izradu izvještaja.

Rad s modulom

Modul Financijske analize i Planiranje (FAP) namijenjen je za rad prvenstveno knjigovođama (korisnici koji ne posjeduju modul Financijskog knjigovodstva ne mogu ga koristiti), a rezultati koji se dobivaju su bitni i knjigovođama i upravnim strukturama. Dakle bitan i važan je svima onima koji donose poslovne odluke. U skladu s navedenim, FAP – "Financijske analize i planiranje" je izuzetno moćan alat. S njim možete izuzetno mnogo kako bi iz gotovih podataka, koji se već nalaze u modulu Financijsko knjigovodstvo, samostalno kreirati čitav niz izvještaja koje do danas niste mogli dobiti u 4D Wandu. Najljepše od svega je što možete "miješati kruške i jabuke", ako postoji potreba za tako nečim, a naš generalni menadžer je najbolji dokaz da se iz financijskog knjigovodstva trebaju miješati i kruške i jabuke i šljive i banane... Drugim riječima, nešto što je Zakonom propisano na jedan način, Uprava gleda totalno drugim očima i očekuje pročitati nešto što se u standardnom financijskom knjigovodstvu ne može jednostavno dobiti. Uprave koje žele dobiti "podatak više" iz financijskog knjigovodstva mogu tražiti od svojih knjigovođa da im pripreme u FAP-u specifične izvještaje "samo za njihove oči". Nakon toga Uprava može samostalno obračunavati i kreirati te pripremljene izvještaje u bilo kojem trenutku i bez ikakvih predznanja o knjigovodstvu. Po nama, ovo je najveća dobrobit FAP-a, a dobrobiti ima još... Evo par primjera:

 

 

Jedna od velikih dobrobiti FAP-a je i kreiranje (eksportiranje) podataka u FINA-ine Excel tablice čime mogu kreirati FINA-ini obrasci koji se sada mogu predavati elektronskim putem. Slijedi popis izvještaja  koje bi naši korisnici trebali imati importirane u FAP-u s napomenom da je velika većina naših korisnika poduzetnici (d.o.o.) tj. nisu neprofitne organizacije prikazani su isključivo  izvještaji koje predaju poduzetnici.

Obrazac POD-BIL – podaci o bilanci

Obrazac POD-RDG – podaci o računu dobiti i gubitka

Obrazac POD-DOP – dopunski podaci

Ova tri izvještaja pod točkama 1, 2 i 3 zajedno čine GFI-POD (Godišnji statistički izvještaj poduzetnika) i predaju se FINA-i (do 31.03.gggg. za statistiku, odnosno do 30.06.gggg. za javnu objavu).

Obrazac PD – Porez na dobit

Obrazac OKFŠ – Opće korisne funkcije šuma

Obrazac SR – Spomenička renta - ovo predaju oni poduzetnici koji obavljaju djelatnost na području kulturno-povijesne cjeline ili u kulturnom objektu pa će vjerojatno biti dosta korisnika koji to ne trebaju predavati

Obrazac TZ – Turistička zajednica a obveza predaje ovog  izvještaja ovisi o djelatnosti kojom se poduzetnici bave pa će biti onih koji nemaju potrebe predavati

Dakle posljednja dva obrasca ne moraju imati svi.

Doista molimo sve iz knjigovodstva da pročitaju precizno cijeli ovaj dokument, a članove menadžmenta i Uprave molimo da pročitaju ovaj uvod. FAP je vrlo moćan alat koji 4D Wandu donosi novu dodanu vrijednost koju će iskoristiti samo oni koji se potrude oko ovog dijela našeg programskog rješenja. Zbog važnosti FAP-a bit ćemo slobodni napisati debelim slovima još jedanput: 4D Wand FAP je vrlo moćan alat kojeg mogu, uz pomoć knjigovodstva, iskoristiti i oni koji nisu eksperti u knjigovodstvu!!!

4D Wand FAP – Financijske analize i planiranje

FAP , kao dio informacijskog sustava 4D Wand u okviru modula financijskog knjigovodstva, zamišljene su tako da temeljem podataka evidentiranih u knjigovodstvu poduzeća, omoguće slobodno kreiranja izvještaja, kao i izradu određenih planova poduzeća, a u cilju cjelokupnog sagledavanja poslovanja i donošenja pravovaljanih i pravovremenih managerskih odluka. Sam rad je jednostavan. Najkraće rečeno, potrebno je definirati izvještaj s pripadajućim stavkama, a svakoj stavci pridružiti određena konta. Kvalitetna razrada kontnog plana i korištenje mjesta troška i dimenzija u financijskom knjigovodstvu, temeljna je priprema za rad u financijskim analizama. Financijske analize i planiranje dostupne su u okviru modula financijskog knjigovodstva u padajućem izborniku FAP.

Novi izvještaj

Aktiviranjem financijskih analiza i planiranja otvara se forma za kreiranje vlastitih izvještaja, gdje su dostupne opcije unos, izmjena i brisanje izvještaja.
Pritiskom na tipku Unos, otvara se forma za definiranje podataka za izvještaj. Broj izvještaja predstavlja kronološki broj u nizu do sada kreiranih izvještaja, a u naziv izvještaja upisujete takav naziv koji će Vam služiti za prepoznavanje izvještaje i neće se pojavljivati na ispisima izvještajima.
U Naslov 1 upisujete naziv izvještaja, koji se može ispisati na izvještaju, ako na upitu parametara ispisa odaberete ispis Naslova 1.
Sljedeća dva naslova možete koristiti za upis prevedenog naslova izvještaja, u slučaju da postoji potreba ispisa izvještaja na stranim jezicima. Tada koristite Naslov 2, odnosno Naslov 3 za upis naslova izvještaja na odgovarajućim jezicima. U tom slučaju treba paziti da se u stavkama popune Naziv stavke 2, odnosno Naziv stavke 3, kako bi izvještaj imao opise stavki po odabranom načinu ispisa.
Polja komitent, komercijalist i dimenzije se popunjavaju u slučaju kada kreirate izvještaj filtriran samo za određene komitente, odnosno komercijaliste i dimenzije. Ako je na zaglavlju izvještaja upisan jedan od navedenih podataka, izvještaj će biti filtriran isključivo po tom podatku, bez obzira na to što je u određenim slučajevima taj isti podatak možda i drugačije definiran na nekoj stavci izvještaja.
U slučajevima u kojima se u jednom izvještaju koristi više vrijednosti istog parametra, tada se podaci ne upisuju na zaglavlju izvještaja, već se unose za svaku stavku gdje za to postoji potreba.
U polju Napomena možete upisati slobodni tekst koji želite da se ispiše kao sastavni dio tog izvještaja.

Definiranje stavki izvještaja

Na stavci izvještaja treba proći i popuniti na odgovarajući način podatke na sljedećim karticama: A. podaci o stavci, B. plan i korekcija, C. Slobodni unos. D. Prethodna godina, E. formula i F. Ispisi.

A. Podaci o stavci (na tabeli stavki oznaka u koloni V pokazuje vrstu stavke - A,T,N,F,S a oznaka T tip stavke ovisno o njenom broju 1-7)

Na ovom prozoru definiraju se osnovni podaci o stavci. Redni broj stavke se automatski dodjeljuje.

U polju Naziv stavke(1) upisuje se opis stavke. Vrsta stavke može poprimiti jedno od ponuđenih svojstava:

Analitika – znači da će se za ovu stavku učitati i obraditi stavke knjiženja odabranih konta.

Total – znači da ta stavka predstavlja zbroj nekoliko drugih stavki.

Formula – znači da će za stavku biti definirana neka formula po kojoj će stavka poprimiti neku vrijednost.

Slobodni unos – znači da se za ovu stavku izravno upisuje potrebna vrijednost.

Tipu stavke je moguće pridružiti jedno od ponuđenih svojstava:

Prihod, Obaveze ili Kapital – znači da će stavka poprimiti iznos potražnog salda odabranih konta

Rashod ili Sredstva – znači da će stavka poprimiti iznos dugovnog salda odabranih konta

Duguje – znači da će stavka poprimiti samo dugovni promet odabranih konta

Potražuje – znači da stavka poprimiti samo potražni promet odabranih konta

Samo stavke početnog stanja – znači da se stavci pridružuju samo stavke početnog stanja

Samo stavke prometa – znači da će se stavci pridružiti samo stavke prometa bez uključenog početnog stanja

Upisivanje određenog parametra na poziciji mjesta troška, dimenzije, grupe partnera, komercijaliste, oblasti ili komitenta služi za filtriranje podataka po odabranom parametru, što u konačnici znači da ćete na toj stavci dobiti iznos samo za upisani kriterij.

Jedino za stavku vrste Analitika je potrebno upisati konta koja želite obraditi na toj stavci tijekom kreiranja izvještaja. Dobrom razradom računskog plana i korištenjem dimenzija kod evidentiranja poslovnih promjena u knjigovodstvu poduzeća, lakše ćete dobiti i osnovu za izradu izvještaja. Za konto možemo izabrati sve razine kontnog plana: analitički konto, sintetički konto, grupu konta ili cijelu klasu iz kontnog plana.
 Kod definiranja tipa stavke treba voditi računa da se konta prihoda i rashoda na kraju godine zaključuju, to jest da će nakon toga njihov saldo biti nula. U skladu s tim predlažemo da kod definiranja stavki koje obrađuju prihode i rashode, koristite tip stavke Potražuje, odnosno Duguje, kako biste izbjegli zamku, koju na kraju godine naprave zaključna knjiženja.

B. Plan i korekcija

Na ovoj poziciji se upisuje plan realizacije za svaku stavku. Upisom godišnjeg plana i korekcije, program iznose automatski raspoređuje na dvanaest mjeseci, a po potrebi se pojedini mjesečni iznos može promijeniti ili upisati u kolonu korekcije za taj mjesec. U zadnjoj koloni je ukupan zbroj koji uključuje korektivni iznos.
Po zadanim planovima se može pratiti njihovo izvršenje, te izračunavati index realizacije u odnosu na zadani plan. Svakoj stavci se može odrediti godišnji plan, koji se automatski raspoređuje na mjesečnu razinu. Ako poslovne aktivnosti nisu po svim mjesecima pravilno raspoređene, dopušteno je za svaki mjesec izvršiti korekciju plana i tako dobiti plan bolje prilagođen Vašim potrebama.

C. Slobodni unos

Ako je za Vrstu stavke odabrano svojstvo Slobodni unos, upis podataka je na ovoj kartici omogućen i koristi se u slučajevima kada navedeni podatak nije moguće ili nije praktično drugačije osigurati u financijskom knjigovodstvu.

D. Prethodna godina

Ako je napravljena veza s dokumentom iz prethodne godine (korištenjem polja AOP), podaci se automatski popunjavanju iz prethodne godine i vidljivi su u ovoj koloni. Više o usporedbi podataka tekuće poslovne godine s podacima iz prethodne godine, bit će opisano pod posebnim poglavljem u nastavku uputa.

E. Formula

Ako je stavka definirana kao Formula, moguće je za nju upisati formulu koja uključuje osnovne matematičke operacije. U formulama se mogu upotrijebiti iznosi izračunati na drugim stavkama, korištenjem skraćenice "s“ (stavka), te navođenjem broja konkretne stavke u zagradi iza slova "s".

U slučajevima u kojima je potrebno zbrojiti više stavki u nizu, napravite formulu oblika s(125)+s(126). Ako želite zbrojiti više uzastopnih stavki npr. da zbrojite sve stavke od rednog broja 153 do 168 formula mora izgledati ovako: S(153:168)

E. Ispis

U ovoj kartici definiraju se opcije ispisa stavke. To su: da li se stavka ispisuje ili se koristi za kreiranje neke druge stavke, da li se ispisuje linija ispod ove stavke, da li se ispisuje određeni broj praznih redova nakon ispisa ove stavke, te format za ispis stavke u koji je moguće upisati jednostavne RTF naredbe: \b i \b0 za uključenje i isključenje podebljanih slova; \i i \i0 za uključenje ili isključenje kurziva; \ul i \ul0 za uključenje ili isključenje podcrtavanja; i tako dalje.  Ako želite uključiti jednu od prethodno navedenih opcija za samo jednu stavku, postupak je sljedeći, na stavci za koju želite uključiti opciju upisujete \b ili \i ili \ul, a na sljedećoj stavci trebate upisati \b0 ili \i0 ili \ul0 kako bi se opcija isključila.

Korištenje formula u FAP-u (Financijskim analizama i planiranjima)

Formule u FAP-u možete koristiti na dva načina, kao Vrstu stavke ili kao Tip stavke.
 Kada želite koristiti formulu kao Vrstu stavke potrebno je uključiti parametar Formula na samoj stavci izvještaja kako bi se tako definirana stavka izračunavala na temelju formule upisane na kartici E. Formula. Dakle, na kartici E. Formula upisujete proizvoljnu formulu koristeći osnovne matematičke operacije zbrajanja, oduzimanja, množenja i dijeljenja, a program pri izračunu vrijednosti na tako definiranoj stavci uzima u obzir vrijednosti sa stavki korištenih u formuli, naravno prateći logiku matematičkih operacija postavljenih u samoj formuli.
Kada želite koristiti formulu kao Tip stavke na stavci izvještaja pod Vrsta stavke morate uključiti parametar Analitika, a pod Tip stavke morate uključiti parametar Formula (prikazano niže na slici). Isto predstavlja osnovni preduvjet za funkcioniranje formule kao Tipa stavke.

U slučaju tako definirane stavke izvještaj se kreira na temelju zadanih uvjeta kao što su upisani konto, mjesto troška, dimenzija i sl., uvažavajući pri tome zadanu formulu na kartici E. Formula čime se proširuje mogućnost rada u FAP-u. Tako je moguće koristiti sljedeće formule i izvedenice iz istih za izračun same stavke izvještaja (koje trebaju biti upisane na stavci na kartici E. Formula ):

Dne:Dug*(-1) – dugovni promet se iskazuje s predznakom minus (a stvarno je u plusu, a ako je u minusu, tada će biti u plusu)

Dne:Pot*(-1) – potražni promet se iskazuje s predznakom minus (a stvarno je u plusu)

Dne:Dug*0.50 – dugovni promet (za zadana konta) se umanjuje za 50%.

CHOOSE(DNE:KlasaDok='IZV',DNE:Pot,0) – u potražni promet uključi samo stavke knjiženja s oznakom klase dokumenta IZV.

CHOOSE(INLIST(DNE:KlasaDok,'IZV','BLA')<>0,DNE:Dug,0)- u dugovni promet uključuju se stavke knjiženja izvoda (IZV) i blagajne (BLA).

CHOOSE(DNE:KlasaDok='IZV' AND DNE:Dug<0,DNE:Dug,0) – u dugovni promet (po zadanim uvjetima) uključuju se stavke klase dokumenta izvodi (IZV) koje imaju predznak minus.

Obrade stavki

Da bi se olakšalo definiranje stavki jednog izvještaja, u padajućem meniju postoje procesi kojima je moguće ubrzati rad sa stavkama. Na primjer, ako u izvještaju imate potrebu razraditi i usporediti promete, možete to jednostavno napraviti kopiranjem odgovarajuće stavku i dodjeljivanjem odgovarajućih mjesta troška, odnosno dimenzija, svim potrebnim stavkama.

U slučaju da postoji potreba za dodavanje novih stavki, predlažemo da stavku definirate kao zadnju, te da se poslužite strelicama (naznačeno na slici), kako biste novo dodanu stavku doveli na željenu poziciju. Na ovaj način se ujedno automatski i preračunaju sve formule koje su već zadane u izvještaju, a vezane su za stavke s konkretnim rednim brojevima.

Punjenje izvještaja podacima – obrada izvještaja

Nakon što su definirane stavke izvještaja s pripadajućim formulama, kontima i ostalim parametrima, potrebno je pozvati proces obrade izvještaja, nakon čega će na stavkama izvještaja biti obrađeni, izračunati i prikazani iznosi. Ovaj proces je potrebno pozvati nakon svake izmjene parametara na stavkama. Za kreiranje izvještaja potrebno je odabrati period za koji želite dobiti podatke.

 

Nakon poziva procesa obrade, podaci se popune u kolonama Ostvareno i Planirano.

Kopiranje izvještaja

U padajućem izborniku Akcije postoje tri opcije (Renumeracija stavki, Kopiranje izvještaja i Brisanje izvještaja) od kojih je zasigurno najinteresantnija Kopiranje izvještaja.

Renumeracija stavki se može koristiti za slaganje stavki po rastućem redoslijedu. Ovu opciju treba koristi prije postavljanja formula u stavkama izvještaja. U slučaju da se renumeracija radi naknadno, treba provjeriti točnost formula.
Opcija kopiranja izvještaja možete koristiti kada želite dobiti novi izvještaj sličan nekom postojećem. Pri kopiranju trenutno selektiranog izvještaja u novi, potrebno je definirati redni broj i naziv novog izvještaja. Nakon kopiranja, izvještaj je potrebno dopuniti odgovarajućim parametrima, zbog kojih je izvještaj i kopiran.

U ovom padajućem izborniku je dostupna i opcija brisanja izvještaja. Pozivanjem ove obrade, trajno se briše trenutno selektirani izvještaj, te treba biti oprezan s korištenjem ove akcije.

Export i import izvještaja

U padajućem izborniku Export/Import, omogućeno je eksportiranje, odnosno importiranje unaprijed pripremljenih izvještaja. Ovim procesom omogućuje se kopiranja izvještaja i u druga poduzeća, to jest da jednom napravljen izvještaj u jednom poduzeću možete koristiti i u drugom poduzeću, odnosno u narednoj poslovnoj godini. U tom slučaju treba detaljno provjeriti konta koja se nalaze na stavkama izvještaja i po potrebi ih uskladiti s kontnim planom u odredišnom poduzeću.
Export izvještaja se izvodi na jednostavan način, selektiranjem izvještaja koji želimo exportirati i pozivom procesa exporta. Nakon određivanja lokacije i imena transportne datoteke i pritiska na tipku OK, izvještaj je spremljen u odabranu datoteku. Nakon što je napravljen export, ovisno o razlogu exporta (kopiranje u drugo poduzeće ili prijenos u narednu godinu) potrebno je otići u odredišno poduzeće (ili odgovarajuću radnu godinu) i pozvati proces Importa.
U navedenom izborniku postoji i proces importa izvještaja pripremljenih od strane 4D. Navedenim procesom se importiraju već pripremljeni statistički izvještaji. O ovom procesu bit će u nastavku biti više detalja.

Usporedivost podataka s prethodnom godinom

U izvještaju je moguće uspoređivati podatke u neko razdoblju s podacima istog razdoblja prethodne godine. Da bi se usporedba mogla napraviti, potrebno je isti izvještaj imati definiran i u prethodnoj godini (ako je izvještaj napravljen u tekućoj godini, možete napraviti Export i Import u prethodnoj godini). Na zaglavlju izvještaja potrebno je napraviti vezu s dokumentom iz prethodne godine upisom broja izvještaja iz prethodne godine u za to predviđeno polje na dnu forme za definiranje zaglavlja izvještaja.

Veza među stavkama izvještaja iz tekuće i prethodne godine, ostvaruje se preko broja AOP-a. Dakle, stavke izvještaja iz tekuće i prethodne godine moraju biti iste, odnosno, moraju imati upisane iste broje AOP-a.

Ispis izvještaja

U stavkama izvještaja dostupan je izbornik Ispisi. Odabirom jednog od ponuđenih ispisa otvara se nova forma za upit o vrsti izvještaja koja se želi ispisati i po kojem nazivu stavki se želi ispisati izvještaj.

U slučaju da je odabran mjesečni izvještaj dobivaju se informacije o realizaciji po svakom mjesecu u okviru razdoblja za koje je kreiran izvještaj. Ako je odabrana opcija mjesečni izvještaj s prethodnom godinom, tada će svaka stavka imati podatak o realizaciji za tekuću i prethodnu godinu. 

Export izvještaja za Poreznu upravu

Kreiranje prijave poreza na dobit – Obrazac PD

Za prijavu poreza na dobit – Obrazac PD možete koristiti naš pripremljeni obrazac PD koji je dostupan u modulu Financijskog knjigovodstva u FAP-u (Financijske analize i planiranje). Prvo što trebate napraviti je da preuzmete pripremljeni obrazac. Kako se isto radi u okviru Financijskih analiza i planiranja, svakako prije rada s bio kojim obrascem, detaljno se upoznajte s uputama za FAP kako bi na temelju istih mogli postojeće obrasce prilagoditi vašim potrebama. Naime, obrasci su u pravilu, pripremljeni za neke standardne situacije, dok za one koji nisu pokrivene, korisnik sam treba prilagoditi obrazac.

Preuzimanje pripremljenog obrasca PD, odnosno obrasca PD-NN
Iz padajućeg izbornika Export/Import, potrebno je odabrati Import izvještaja pripremljenih od strane 4D, te odabrati obrazac 4D-FAP-PD. Nakon importa obrasca provjerite je li to točno obrazac koji ste htjeli, te da li je isti valjan za predaju porezne prijave za tekuću godinu.

Prilagođavanje obrasca vlastitim potrebama
 Nakon što ste preuzeli obrazac svakako predlažemo da isti prilagodite svojim potrebama, kao što je upis odgovarajućih konta u stavkama obrasca, broja mjeseci poslovanja, broja radnika, podataka o gubitku, prilagođavanje formula radi lakšeg popunjavanja obrasca i drugo. Nakon što prilagodite obrazac svakako provjerite točnost istog kako s formalnog tako i s poreznog aspekta. Svakako se upoznajte sa Zakonom, odnosno Pravilnikom o porezu na dobit, kao i uputom Porezne uprave o popunjavanju porezne prijave.

Korištenje formula
Vezano za korištenje formula za rad u FAP-u isto je detaljno pojašnjeno u uputama za Financijske analize i planiranje (link), te se svakako s istim detaljno upoznajte.

Kontrola popunjenih podataka
 Iako nije naš zadatak da pojašnjavamo kako da popunjavate Obrazac PD, napominjemo da svakako prije odradite kontrolu računa dobiti i gubitka, kako bi imali točne podatke o ukupnim prihodima i rashodima. Ako određeni konto dodjeljujete nekoj stavci obrasca svakako provjerite da li ukupni podatak s konta treba iskazati na određenoj poziciji. Ako se ne iskazuje ukupni podatak s konta, tada predlažemo da korištenjem nekih od dimenzija dobijete točan podataka. Vodite računa da naš predloženi obrazac daje pomoć u smislu olakšavanja popunjavanja obrasca, a nikako točnosti podatak iskazanih u obrascu.

Porezna stopa
Obrazac treba popuniti s poreznom stopom sukladno zakonskim propisima koja za 2020. godinu iznosi 12%, odnosno 18%, stoga predlažemo da se upoznate sa Zakonom, odnosno Pravilnikom o porezu na dobit.

Podaci o bankovnim računima (IBAN-ima)
U Obrazac PD automatski se iz 4D Wand-a eksportiraju i podaci o brojevima vaših bankovnih računa (IBAN-i). Preduvjet je da je u Podacima o korisniku koji se pozivaju s glavnog izbornika 4D Wanda upisana šifra komitenta (vaše tvrtke), a na kojoj su upisani podaci o svima bankovnim računima (IBAN-ima). Dakle, bitno je za naglasiti da podatak o računima treba biti upisan u obliku IBAN-a, jer će u protivnom datoteka s PD obrascem biti odbijena na ePoreznoj.

Podaci o poslovnoj banci
 Svakom računu – IBAN-u treba biti dodijeljena i poslovna banka s podacima o sjedištu poslovne banke. Dakle, poslovna banka treba biti definirana u registru Komitenata sa svim potrebnim podacima. Napominjemo da su ovi podaci potrebni jer se eksportiraju, ali se isti ne vide na ispisu obrasca.

Unos broja mjeseci poslovanja i broja zaposlenih
U obrascu je pod broj mjeseci poslovanja upisano 12 mjeseci (cijela poslovna godina), a ako za vašu tvrtku to nije slučaj, trebate upisati stvarni broj mjeseci poslovanja kako bi program automatski izračunao predujam poreza. Podatak o broju zaposlenih upisujete na rednom broju 82 obrasca.

Podaci o poreznom gubitku
Od 2019. godine sastavni dio obrasca PD je i pregled neiskorištenih prava na prijenos gubitka prema godinama nastanka. Popunite podatak o prenesenom poreznom gubitku kako bi se isti uključio u izračun porezne osnovice.

Podatak o adresi obveznika
U Podacima o korisniku, na kartici Podaci za izvještaje upišite točne podatke kako bi se mogla importirati datoteka na ePoreznu.

Šifra djelatnosti
U Podacima o korisniku na poziciji šifre djelatnosti/grada/županije treba upisati podatke o šifri djelatnosti, šifri grada, šifri županije i šifri područja djelatnosti prema NKD-u.

Ispis obrasca
Radi vlastitih kontrola obrazac možete ispisati u excelu. Da bi dobili ispis u formi obrasca potrebno je iz padajućeg izbornika Export odabrati Izvještaj porezne uprave – porez na dobit – PD.

Export obrasca na ePoreznu
Nakon što ste sigurni da je obrazac ispravno popunjen, potrebno je kreirati datoteku za export prema ePoreznoj. Datoteka se kreira tako da iz padajućeg izbornika Export odaberete Export PD za ePoreznu.

Kao što vrijedi i za svaki drugi obrazac koji se predaje na ePoreznoj, prije konačne predaje odradite provjeru obrasca.

Traženje prijavljenih grešaka od strane ePorezne
Ako prilikom dostave datoteke ePoreznoj ista bude odbijena, uz naznaku linije u kojoj su greške, obvezno postupite prema našem 4D Wand Info-u Br.387 u kojem je pojašnjeno rješavanje grešaka kod importa datoteka u ePoreznu.

 

Export izvještaja u FINA obrasce

U programu postoji mogućnost kreiranja financijskih statističkih izvještaja koji se kasnije exportiraju u gotove Fina-ine MS Excel obrasce. 4D je unaprijed pripremila nekoliko izvještaja koje možete bez ograničenja koristiti u vlastitom poslovanju. Izvještaji se automatski kopiraju prilikom osvježavanja 4D Wanda. Da bi izvještaj učitali (importirali) u vaše podatke, potrebno je s tabele izvještaja pozvati iz izbornika Export/Import opciju Import izvještaja pripremljenih od strane 4D.

Pozivanjem te opcije, otvara se forma za odabir traženog izvještaja s diska.

Nakon toga potrebno je od ponuđenih odabrati traženi izvještaj. Dostupni izvještaji su: za neprofitne obrasci Bil-NPF i PR-RAS-NPF, a za poduzeća godišnji statistički izvještaj posebno GFI-POD, GFI-RDG i GFI.DOP, te tromjesečni statistički izvještaj TSI-POD.

Preuzimanje obrazaca u tekućoj godini

Potrebno je s tabele izvještaja pozvati meni Export/Import, te Import izvještaja pripremljenih od strane 4D i odabrati potrebni izvještaj s definiranim svim stavkama. Za većinu stavki izvještaja su ponuđena konta, koja možete mijenjati.

Preuzimanje obrasca za prethodnu godinu

Ako želite u izvještaju za tekuću godinu imati i podatke iz prethodne godine, potrebno je imati isti izvještaj u prethodnoj godini. Ako ste iskontrolirali konta, isti izvještaj možete exportirati i importirati u prethodnu godinu.
U slučaju da vam se bitno razlikuju konta iz tekuće i prošle godine, predlažemo da napravite import izvještaja u prethodnu godinu. Ako vodite knjigovodstvo za više poduzeća, a kontni planovi su slični predlažemo da tada u jednom poduzeću pripremite izvještaj, snimite ga, a zatim importirate u svako poduzeće.

Podaci o korisniku

Prije Exporta podataka potrebno je unijeti podatke o kontakt osobi.
Na glavnom izborniku 4D Wanda, pozivanjem ikone Podaci o korisniku, i klikom tipke Izmjena dok ste pozicionirani na nazivu tvrtke, otvorit će se forma (kao na slici) na kojoj je potrebno na kartici Podaci za izvještaje upisati podatke o kontakt osobi.
Podsjećamo da telefone upišite s pozivnim brojem grada (bez predbroja države).

Export izvještaja i popunjavanje FINA obrazaca

Nakon što je izvještaj popunjen, iz stavki izvještaja, pozivamo proces exporta izvještaja (iz padajućeg izbornika Exporti) i biramo vrstu izvještaja u koji će se podaci importirati. Nakon završetka procesa, otvorit će vam se Fina-in obrazac u MS Excelu, koji je u cijelosti potrebno još iskontrolirati. Isti obrazac možete pohraniti, te ga na disketi i s referentnim stranicama odnijeti u Finu ili izravno poslati korištenjem Fina e-kartice.

Export obrazaca za GFI-POD

Godišnji financijski izvještaj za male poduzetnike - GFI-POD sastoji se od bilance (POD-BIL), računa dobiti i gubitka (POD-RDG), te dodatnih podataka (POD-DOP). Prije exporta svi obrasci trebaju biti napravljeni, odnosno zaključeni što uključuje da su i iskontrolirani jer su isti podložni matematičkim i logičkim kontrolama.
Da bi se ispravno kreirala datoteka GFI-POD export obrazaca treba odraditi sljedećim redom:

Export bilance (obrazac POD-BIL)

Prvo treba odraditi export bilance radi generiranja referentne stranice izvješća.

Kako nakon exporta bilance, treba exportirati i obrazac Račun dobiti i gubitka (Obrazac POD- RDG) potrebno je pohraniti podatke bilance, a isto se odrađuje na način da se jednostavno klikne na ikonicu za spremanje (kao na slici).

Nakon toga potrebno je zatvoriti obrazac POD-BIL (klik na File, zatim na Close) kako bi se u istu datoteku mogao exportirati sljedeći obrazac (na primjer POD-RDG).

Export računa dobiti i gubitka (obrazac POD-RDG)

Nakon što je napravljen export bilance, treba odraditi export računa dobiti i gubitka.

Svakako provjerite da li su vidljivi podaci iz obrasca bilance koji su prethodno već importirani. To će vam biti potvrda da ste uredno spremili bilancu.

Nakon što je odrađen export računa dobiti i gubitka radi pohrane podataka bilance i računa dobiti i gubitka, obvezno kliknite na ikonicu za pohranu.

Ako nakon exporta obrasca POD –RDG radite export obrasca POD-DOP svakako zatvorite obrazac kao što je pojašnjeno za bilancu.

Export dodatnih podataka (obrazac POD-DOP)

Export dodatnih podataka treba odraditi nakon što je odrađen export bilance i računa dobiti i gubitka.

Nakon exporta ponovno kliknite na ikonicu za spremanje podataka.

Pohrana godišnjeg izvještaja GFI-POD

Nakon nakon što ste exportirali sve obrasce GFI-POD i kliknuli na ikonicu za spremanje, informacije o lokaciji na kojoj je obrazac spremljen možete vidjeti kao što je to navedeno na slici:

Nakon toga obrazac GFI-POD možete pohraniti na lokaciju koju želite, te odradite konačno popunjavanje referente stranice, kao i rješavanje eventualnih grešaka u mom obrascu.

NAPOMENA: Na tržištu postoje specijalizirani programi koje programiraju treće strane, a koji na temelju kreiranog GFI-POD obrasca njegovim učitavanjem mogu automatski kreirati bilješke uz financijske izvještaje. Isto je posebno korisno knjigovodstvenim servisima koji obrađuju veliki broj godišnjih financijskih prijava poduzetnika pa na ovaj način mogu uštedjeti mnogo na vremenu za njihovo kreiranje. Jedan od takvih programa koji nam je poznat je BilješkeNET a vjerojatno na tržištu postoji niz sličnih rješenja pa provjeriti koje mogućnosti se pružaju po tom pitanju. Dakle, u programskom rješenju 4D Wand ne postoji mogućnost automatskog kreiranja bilješki uz financijske izvještaje.

Export godišnjih financijskih izvještaja kod neprofitnih organizacija

Sve što je navedeno za pohranu obrazaca, odnosno datoteke GFI-POD isto vrijedi i za kreiranje datoteke financijskih izvještaja kod neprofitnih organizacija .

Kod exporta obrazaca financijskih izvještaja neprofitnih organizacija, radi popunjavanja podataka referentne stranice, svakako treba poštovati redoslijed exporta obrazaca. Prvo treba odradi export izvještaja o prihodima obrazac PR-RAS-NPF (1), a zatim bilanca obrazac BIL-NPF (2). Kao što smo naveli za export podataka za GFI-POD, isto vrijedi i za export obrazaca za neprofitne organizacije.

Nakon exporta obrasca PR-RAS-NPF potrebno je kliknuti na ikonicu za spremanje, te zatim zatvoriti obrazac. Potom treba odraditi export obrasca BIL-NPF.

Nakon exporta obrazaca, financijski izvještaj za neprofitne snimite na željenu lokaciju, te dopunite referentnu stranicu.

Podsjećamo da Porezna uprava objavljuje uputu za sastavljanje financijskih izvještaja neprofitnih organizacija, te se s istom detaljno upoznajte.

Obrasci na disku

Posljednjim kreiranim obrascima se izravno može pristupiti direktno iz MS Excela. Isti se nalaze u DOC folderu za svaku pojedinu firmu u 4D Wandu, npr: w:\4d\wand\1_4d\doc. Svakim ponovnim kreiranjem obrasca stari se podaci brišu. Ako želite trajno sačuvati neki obrazac isti možete negdje kopirati i/ili postojećem izvještaju promijeniti naziv. Ako želite ili trebate, datoteke nakon slanja i korištenja možete obrisati.

Odricanje od odgovornosti

Za točnost podataka na izvještaju odgovoran je isključivo sam korisnik, a ne poduzeće 4th Dimension d.o.o.

Napomena

Financijske analize i planiranje; Export izvještaja u FINA-ine obrasce (9.04.08) (4D Wand Info 162)
 


*** Napomena - upute se mogu razlikovati u slikama i tekstu od sadržaja koji se nalazi na vašem računalu, ovisno o inačici 4D Wanda koju trenutno koristite. Posljedica je to stalnog razvoja i nadogradnje 4D Wanda, a koji iz objektivnih razloga dinamikom ne prati i nadogradnja modula Upute. Posebno se to odnosi na zamjenu službene valute RH kuna (kn) u euro (€) i njen prikaz u uputama.