IntraStat

Iako je Intrastat integriran u 4D Wand i podaci nastaju generiranjem iz prethodno unesenih dokumenata, podršku za IntraStat nije predviđena. Naime, radi se o dijelu programa koji je programiran na osnovu dostupne dokumentacije i uz ograničeno znanje specifičnih špediterskih registara, radnji, postupaka i eventualnih zakonskih pretpostavki. Zbog nedovoljnog znanja nismo u mogućnosti, za razliku od ostalih dijelova 4D Wanda, pružiti brzu, kvalitetnu i zakonski ispravnu podršku. U slučaju potrebe za dodatnim pitanjima, pojašnjenjima i zakonskim mišljenjima, a koji nisu pojašnjeni i objašnjeni u uputama za ovaj dio 4D Wanda, korisnik se upućuje da pomoć potraži od špeditera, Carinske uprave... a po potrebi i zakonodavca. Svako inzistiranje na podršci i posljedično istraživanje grešaka generira trošak za korisnika po standardnom cjeniku 4th Dimension d.o.o..

Registri

Iskazivanje vrijednosti

Tabela dokumenata

Procesi (Obrade)

Forma dokumenata

Najčešće greške

Izmjene koje stupaju na snagu 01.01.2021.

4D Wand Infoi koji su u cijelosti ili dijelom posvećeni IntraStatu: 295, 309, 310, 363 i 542.

Intrastat je sustav koji služi za prikupljanje i obrađivanje statističkih podataka o robnoj razmjeni između država članica Europske unije. Riječ je o sustavu koji je uveden kako bi se omogućilo praćenje kretanja robe unutar EU-a, što je važno za planiranje ekonomskih politika, analizu tržišta i praćenje trgovinskih trendova.
Intrastat se primjenjuje na sve poslovne subjekte koji obavljaju robnu razmjenu s drugim državama članicama EU-a, a koji prelaze određeni prag vrijednosti. Ti subjekti su obvezni prijavljivati statističke podatke o svojoj robnoj razmjeni putem Intrastata. Podaci se prikupljaju za svaku vrstu robe, a uključuju vrijednost, količinu, zemlju porijekla i odredišta te način prijevoza.

Počevši od 01.07.2013 nastala je nova obveza svim uvoznicima i izvoznicima koji prelaze propisanu vrijednost praga za uključivanje u IntraStat izvješćivanje. To je obveza pripreme i slanja podataka za IntraStat o međudržavnom robnom prometu nakon ulaska Hrvatske u EU. Stoga smo u 4D Wandu napravili mogućnost pripreme svih potrebnih podataka kao i njihov eksport u propisani .XML oblik, koji se nakon toga šalje na server Carinske uprave. Carinska uprava ima već gotov program za sve koji moraju slati IntraStat podatke, a on se na definirani način povezuje s web servisima Carinske uprave i šalje iz 4D Wanda pripremljene podatke. Na stranicama Državnog zavoda za statistiku nalaze se kompletne upute i programi potrebni za samo slanje tako pripremljenih podataka, pa se ove upute neće baviti tim dijelom izvješćivanja. Dobra praksa bi bila da s tehničkom stranom uputa na stranicama Državnog zavoda za statistiku upoznate svoje administratore informacijskog sustava kako bi vam mogli prirediti sve potrebne preduvjete za uspješno slanje pripremljenih .XML dokumenata. Sve o IntraStat-u možete pronaći na stranici Državnog zavoda za statistiku https://dzs.gov.hr/vazne-informacije/intrastat-264/264, uključujući metodološke priručnike i odgovore na često postavljana pitanja.

Operativni način rada tj. popunjavanje registara, kreiranje dodatnih podataka za intrastat, kao i exporti prema Carini detaljno su opisani u narednom tekstu. Zamisao je jednostavna i shematski prikazana na slici. Dakle, u 4D Wand-u nakon što ste napravili primke i izlazne fakture, kreira se nova klasa dokumenata Dodatni podaci za Intrastat (ZIS). Nakon toga kreira se .XML datoteka za primitke kao i .XML za izdatke. Daljnje postupanje s .XML datotekama opisano je na stranicama Državnog zavoda za statistiku.

Registri

Da bi se podaci mogli ispravno pripremiti, potrebno je prvo popuniti neke registre usko vezane uz uvoz i izvoz robe, pa ćemo ih ovdje detaljnije pobrojati i opisati:

u registru carinskih tarifa (Veleprodaja --> Registri --> Carinske tarife) potrebno je definirati potrebne carinske tarife po Excel tablici Kombinirana nomenklatura, a Excel tablicu sa svim carinskim tarifama po spomenutoj nomenklaturi možete pronaći na Internet stranicama Državnog zavoda za statistiku;
***Napomena - Za carinske tarife koje u kombiniranoj nomenklaturi nemaju izraženu jedinicu mjere potrebno je isključiti kvačicu Količina se exportira u IntraStat

u registru artikala (Veleprodaja --> Registri --> Artikli) potrebno je, za sve artikle koji će ući u IntraStat izvještaj, odabrati carinske tarife koje odgovaraju gore navedenoj tablici Kombinirana nomenklatura;

prekontrolirati sve artikle koji sudjeluju u uvozu i izvozu i na njima ispravno definirati jedinice mjere tako da odgovaraju carinskim tarifama u spomenutoj tabeli tarifnih grupa, jer će se cjelokupni promet odnositi upravo na jedinicu mjere odabranu na artiklu;
Isto tako, ako koristite osnovnu jedinicu mjere koja nije za tu tarifnu grupu po nomenklaturi, već ste istu stavili u drugu jedinicu mjere, potrebno je na samom artiklu označiti da količinu ovog artikla treba exportirati u IntraStat izvještaj po drugoj jedinici mjere (na slici).

na artiklima je potrebno definirati neto težinu svakog pojedinog artikla po jedinici mjere i pritom paziti da se ispravno odredi jedinica mjere težine, jer će se preko nje neto težina na izvještaju preračunavati u kilograme zbog zahtjeva IntraStat izvještaja;

na artiklu je potrebno ispravno definirati šifru IntraStat države (na slici) robe sukladno tablici Zemlje geonomenklatura, Excel datoteku sa svim zemljama i odgovarajućim šiframa možete pronaći na Internet stranicama Državnog zavoda za statistiku;

Upisati na artiklu (ili označenim artiklima) državu za IntraStat pozivom iz planske kalkulacije cijena (Registri --> Planska kalkulacija cijena za robe) padajućeg izbornika Akcije --> Upis konstanti --> Upisivanje države za IntraStat u označene artikle.

Upis oznaka države za IntraStat možete napraviti na stavci (ili označenim stavkama) Primke - kalkulacije (Veleprodaja --> Promet --> Primke - kalkulacije --> Stavke) pozivom padajućeg izbornika Obrade --> Upisivanje oznake države za IntraStat. Time ispravno definirate šifru zemlje stjecanja robe u slučaju da se ona na tom dokumentu razlikuje od šifre upisane na artiklu, a sukladno tablici Zemlje geonomenklatura;

u registru država (Veleprodaja --> Registri --> Gradovi, oblasti, države --> Zemlje) potrebno je u polju Međunarodna oznaka unijeti šifru zemlje sukladno tablici Zemlje geonomenklatura;

u Parametri programa --> Setiranje dokumenata --> Intrastat podesite postavke za osnovne vrijednosti posebno za primitke, a posebno za izdatke, koje će ubrzati rad kod kreiranja dokumenata dodatnih podataka za IntraStat;
Ako niste, svakako za referentnu valutu odaberite 978 Euro (carina) .

u Korisnicima i pravima pristupa treba prekontrolirati i dodijeliti prava za novu vrstu dokumenta DOK: Dodatni podaci za Intrastat obrazac, odnosno za pravo pristupa broj 1212, i to onim korisnicima koji će raditi s novom vrstom dokumenata;

u Podacima o korisniku --> Tvrtka (Nivo 1)--> Izmjena, na podacima o poduzeću provjeriti i ako to nije od ranije napravljeno, treba kroz polje Komitent odabrati i povezati redak u kom su uneseni svi podaci vašeg poduzeća (4th Dimension d.o.o. je odabran za primjer a kod vas mora biti odabrana vaša tvrtka);

u Parametrima programa --> Globalni parametri --> Specifični folderi treba odrediti direktorij u koji će se po defaultu eksportirati .XML dokumenti s podacima za IntraStat.

Za ažuriranje dokumenata Dodatni podaci za Intrastat (ZIS) trebate pokrenuti jedan od modula Veleprodaja NC, Veleprodaja VC, Maloprodaja. Potom je potrebno pozvati padajući izbornik Financije --> Nadzorne knjige.... --> Dodatni podaci za Intrastat. Odabirom izborne linije Dodatni podaci za Intrastat, program otvara odgovarajuću tabelu dokumenta.

ISKAZIVANJE VRIJEDNOSTI

Carinska uprava traži da se svi iznosi preračunaju u eure po jedinstvenom srednjem mjesečnom tečaju Narodne banke Hrvatske za prvi dan svakog mjeseca i vrijedi cijeli taj mjesec. Kako bismo omogućili preračun po srednjem mjesečnom tečaju kod kreiranja dokumenata tipa ZIS s dodatnim podacima za IntraStat, tečajnu listu za sve valute koje koristite, potrebno je negdje i upisati. Za tu svrhu je potrebno iz glavnog izbornika modula pozvati opciju Registri --> Tečajna lista. Nakon toga na tabeli tečajne liste kliknite na tipku Izbor referentne valute i u općem slučaju ćete odabrati valutu sa šifrom 978 – Euro (carina).

Na tabeli sada možete odabrati datum tečajne liste i unijeti tečajeve onih valuta u kojima ćete raditi izvješćivanje za IntraStat. Vodite računa o tome da se pri kreiranju ZIS dokumenata s dodatnim podacima za IntraStat po dafaultu uzima srednji tečaj valuta za referentnu valutu 978 - Euro (carina), tako da on za ovu svrhu svakako mora biti popunjen.

Tabela dokumenata

Dokumenti Dodatni podaci za Intrastat (ZIS) su jedna od karakterističnih klasa informacijskog sustava 4D Wand. Dodatni podaci za Intrastat, skraćeno ZIS, je samo dokument s dodatnim podacima vezanim na odgovarajuće uvozne primke ili izvozne izlazne račune, nemaju veze s Financijskim knjigovodstvom, njima se ne regulira stanje skladišta, odnosno nemaju ništa zajedničko s Robno - materijalnim knjigovodstvom.

Zato nastaju isključivo kao rezultat kreiranja iz uvoznih primki (PRI) ili izvoznih izlaznih računa (IFA), nije ih moguće ručno dodavati i povezivati i uvijek su posljednji u lancu dokumenata.

U tabeli dokumenata Financije --> Nadzorne knjige... --> Dodatni podaci za Intrastat (ZIS) možete vidjeti redni broj dokumenta, datum dokumenta koji je bitan kao kriterij za filtriranje dokumenata za jedan izvještajni mjesec, veze na primke, knjigu izlaznih računa za dobra i usluge i knjigu izlaznih računa za dobra i usluge - slobodan unos. Na tabeli se vide i karakteristični dodatni podaci upisani u dokument čije detalje možete pročitati u pojašnjenju forme dokumenata Dodatni podaci za Intrastat (ZIS).

Dokumenti Dodatni podaci za Intrastat (ZIS) mogu se kreirati na dva načina:

1.iz tabela dokumenata Financije --> Knjiga izlaznih računa za dobra i usluge (ili Knjiga izlaznih računa za dobra i usluge-slobodan unos) --> Obrade pozivom procesa Kreiranje dokumenta s dodatnim podacima za Intrastat.

2.iz tabele dokumenata Promet --> Primke – kalkulacije --> Obrade pozivom procesa Kreiranje dokumenta s dodatnim podacima za Intrastat.

Nakon poziva procesa otvara se forma s upitom na kojoj je ponuđen sljedeći slobodni redni broj dokumenta Dodatni podaci za Intrastat i datum kreiranja dokumenta. Polje Datum dokumenta može se mijenjati. Pritiskom na OK proces provjerava da li je za izvorni dokument već ranije kreiran dokument Dodatni podaci za Intrastat i ako jest, daje u poruci obavijest o takvoj situaciji i prekida kreiranje novog dokumenta. Tako kreiran dokument Dodatni podaci za Intrastat je nakon kreiranja povezan u stablo dokumenata i moguće ga je vidjeti i skočiti na njega koristeći funkciju 'Ctrl+S' pregleda i praćenja stabla dokumenata. Prilikom kreiranja dokumenta Dodatni podaci za Intrastat, proces uzima u obzir osnovne podatke postavljene u Parametri programa --> Setiranje dokumenata --> Intrastat odvojeno za primitke, odvojeno za izdatke, tako da postavljanjem najčešćih opcija za jednu i drugu vrstu prometa, možete bitno skratiti vrijeme pripreme podataka, jer će se već prilikom kreiranja dokumenta na njemu upisati osnovne postavke, čime se izbjegavaju dodatni upiti i potreba za ažuriranjem svih dodatnih podataka na kreiranim dokumentima.

U svakom slučaju, nakon samog kreiranja dokumenta s dodatnim podacima za IntraStat, nužno je pregledati kreirani dokument i po potrebi izmijeniti one vrijednosti koje nisu odgovarajuće za događaj iz kog je dokument kreiran.

U padajućem izborniku Obrade nalazi se sljedeći proces: Kreiranje .XML datoteke za IntraStat izvještaj

Procesi (Obrade)

U kontekstu europske reforme Intrastatova izvještavanja tijekom 2020. u Republici Hrvatskoj provodi se modernizacija Intrastatova IT sustava Carinske uprave i Državnog zavoda za statistiku te uključuje sljedeće izmjene:

modifikaciju Intrastatova obrasca za otpreme (izdatke): popunjavanje dvaju dodatnih polja (Zemlja podrijetla i PDV ID broj kupca/primatelja robe)

ukidanje polja Statistička vrijednost za oba toka (primitak i izdatak)

***VAŽNO! Ove izmjene primjenjuju se od 1. veljače 2021. dostavom Intrastatovih obrazaca za razdoblje izvještavanja siječanj 2021. nadalje. To znači da se do tada predaju stari obrasci, pa i u situacijama u kojima je potrebno poslati nadomjesni ili korektivni obrazac za neki izvještaj iz  razdoblja prije siječnja 2021.

Korisni dokument: Promjene u Intrastatovu izvještavanju od 1. siječnja 2021. potražite na poveznici:
 https://dzs.gov.hr/UserDocsImages/dokumenti/Promjene%20u%20Intrastat%20izvje%C5%A1tavanju.pdf?vel=267836

Kreiranje .XML datoteke za IntraStat izvještaj

Podatke za IntraStat je potrebno kreirati najmanje dva puta, jednom za ulazne i jednom za izlazne dokumente. Nakon što ste s primki i izlaznih dokumenata kreirali (Financije --> Nadzorne knjige... --> Dodatni podaci za Intrastat (ZIS)) dokumente, u tabeli dokumenata ZIS pozovite padajući izbornik Obrade i u njemu odaberite proces Kreiranje .XML datoteke za IntraStat izvještaj ili za dokumente iz 2021. Kreiranje XML datoteke za Intrastat izvještaj od 01.01.2021.

Pritiskom na ovaj proces program otvara formu za upit u koju upisujete potrebne parametre:

Za mjesec: Odaberite mjesec tekuće godine za koji će se kreirati .XML datoteka. Prilikom svakog poziva nudit će se tekući mjesec, a po potrebi ga ispravite i upišite izvještajni mjesec. Podaci za IntraStat izvještaj se filtriraju po ovdje upisanom izvještajnom mjesecu tako da se uspoređuju s datumima upisanim na dokumente Dodatni podaci za Intrastat (ZIS) i odbacuju se svi oni dokumenti koji nisu iz izvještajnog mjeseca.
Datum eksporta: U ovo polje upisujete datum kreiranja podataka u .XML datoteci. Prilikom svakog poziva nudit će se trenutni, a po potrebi ga ispravite i upišite neki drugi datum.
Vrsta prometa: Ovim izborom upravljate hoće li se podaci kreirati za ulazne ili za izlazne dokumente. Izborom opcije Primitak, podaci se pripremaju za ulazne dokumente. Izborom opcije Izdatak, podaci se pripremaju za izlazne dokumente.
Vrsta obrasca: Ovim izborom navodite vrstu obrasca koja se šalje Carinskoj upravi. Vrstu obrasca Izvorni ćete označiti ako prvi put u izvještajnom mjesecu šaljete podatke, Nadomjesni ćete odabrati ako već poslane podatke iz nekog razloga želite dopuniti jer su prvi put greškom poslani pogrešni, Brisanje birajte ako želite ranije poslane podatke odabranog izvještajnog mjeseca brisati iz evidencije Carinske uprave, a Prazan ćete birati ako Carinskoj upravi želite dostaviti podatak da u tekućem mjesecu niste imali odabranu vrstu prometa te iz tog razloga nema podataka.
Deklarant: Ako podatke za IntraStat izvještaj predajete sami uz pomoć programa Carinske uprave, ovo polje ostavite prazno. Ako će kreirane podatke dostaviti deklarant, odnosno špediter s kojim imate takav dogovor, u ovom polju trebate odabrati slog s poduzećem u kom su upisani svi podaci o deklarantu.
Pritiskom na tipku 'Ok' program prihvaća podatke unesene na upitu i započinje s kreiranjem .XML datoteke sa svim podacima koji odgovaraju postavljenim kriterijima. Datoteka s podacima će se kreirati u defaultnom folderu za IntraStat odabranom u parametrima programa. Tako kreiranu datoteku možete pregledati i poslati uz pomoć programa Carinske uprave za slanje podataka putem web servisa.

Forma dokumenata

Kada želite kreirati novi dokument Dodatni podaci za Intrastat (ZIS), ne možete ga napraviti jednostavnim pritiskom na tipku Unos, već ga morate kreirati iz dokumenta na koji se odnosi kako bi se ispravno prepisali svi potrebni podaci i uspostavila veza na roditeljski dokument. Ako želite izmijeniti postojeći dokument potrebno je pritisnuti tipku za ažuriranje Izmjena koja se nalaze u donjem lijevom kutu tabele dokumenata Dodatni podaci za Intrastat. Program otvara formu dokumenta za izmjenu postojećeg dokumenta.

Na formi dokumenta Dodatni podaci za Intrastat (ZIS) nalaze se sljedeća polja:

Broj dokumenta: Redni broj dokumenta unutar klase dokumenata Dodatni podaci za Intrastat, nije ga potrebno mijenjati osim u iznimnim slučajevima, podatak se ne prikazuje u podacima za IntraStat;
Datum: Datum dokumenta Dodatni podaci za Intrastat u koji treba biti upisan datum iz izvještajnog mjeseca u kom želite da se ovaj dokument uključi u IntraStat;
Tok robe: Određuje da li se dokument uključuje u izvještaj primitaka ili izdataka;
Napomena: Kratka napomena za trenutno upisani dokument, može ostati prazna, ne pojavljuje se u podacima za IntraStat;
Uvjeti isporuke: Podatak treba odabrati iz registra Pariteti - uvjeti isporuke i vezan je na događaj iz kog je kreiran dokument Dodatni podaci za Intrastat. Ispravno upisani pariteti imaju šifru duljine tri alfanumerička znaka. U registru Pariteti - uvjeti isporuke potrebno je ispravno definirati šifru uvjeta isporuke robe sukladno tablici uvjeti isporuke - incoterms, Excel datoteku sa svim uvjetima isporuke i odgovarajućim šiframa možete pronaći na Internet stranicama Državnog zavoda za statistiku.;

Mjesto isporuke: Podatak je usko vezan uz Uvjete isporuke i treba ga tretirati i naznačiti u istom kontekstu;
Vrsta posla: Podatak treba odabrati iz registra Vrste posla i vezan je na događaj iz kog je kreiran dokument Dodatni podaci za Intrastat. Ispravno upisane vrste posla imaju šifru duljine dva numerička znaka. U registru 'Vrsta posla' potrebno je ispravno definirati šifru vrste posla sukladno tablici vrsta posla, Excel datoteku sa svim vrstama posla i odgovarajućim šiframa možete pronaći na Internet stranicama Državnog zavoda za statistiku.;
Vrsta prometa: Podatak treba odabrati iz registra 'Vrste prometa' i vezan je na događaj iz kog je kreiran dokument 'Dodatni podaci za Intrastat'. Ispravno upisane vrste prometa imaju šifru duljine jednog numeričkog znaka. U registru 'Vrsta prometa' potrebno je ispravno definirati šifru vrste prometa sukladno tablici vrsta prometa, Excel datoteku sa svim vrstama prometa i odgovarajućim šiframa možete pronaći na Internet stranicama Državnog zavoda za statistiku.;
Količine s ovog dokumenta se ne eksportiraju u IntraStat izvještaj: Kako postoje posebne situacije u kojima se količine ne eksportiraju u IntraStat izvještaj, možete označiti da se po ovom dokumentu količine ne pojavljuju u podacima za IntraStat;
Fakturirana vrijednost: U ovaj iznos, proces kreiranja dokumenta 'Dodatni podaci za Intrastat' puni čistu fakturiranu vrijednost po primitku ili izdatku preračunatu u eure po tečaju NBH bez uključenih zavisnih troškova. U metodološkom priručniku i uputama za popunjavanje IntraStat obrasca su opisane situacije u kojima ova vrijednost može odstupati od toga, tako da je ovu automatski prepisanu vrijednost potrebno prekontrolirati i po potrebi korigirati u skladu s uputama i svakoj pojedinoj situaciji.
Statistička vrijednost: (*ne eksportira se od 01.01.2021.) U ovaj iznos, proces kreiranja dokumenta 'Dodatni podaci za Intrastat' puni čistu fakturiranu vrijednost po primitku uvećanu za zavisne troškove nabave do carine preračunatu u eure po tečaju NBH bez uključenih zavisnih troškova. U slučaju izdatka, u ovo polje se puni 'Fakturirana vrijednost' budući da se na izvoznoj fakturi ne naznačavaju naknadni troškovi. U metodološkom priručniku i uputama za popunjavanje IntraStat obrasca su opisane situacije u kojima ova vrijednost može odstupati od toga, tako da je ovu automatski prepisanu vrijednost potrebno prekontrolirati i po potrebi korigirati u skladu s uputama i svakoj pojedinoj situaciji.

Nakon pritiska na tipku OK, uneseni podaci će biti zapisani u trenutno osvijetljeni dokument.

Najčešće greške

U proteklom izvještajnom ciklusu, koji je ujedno bio i prvi takav za poduzeća u Republici Hrvatskoj, bilo je puno poziva oko popunjavanja IntraStat .xml datoteke i puno pogrešaka i propusta koje su pravili sami korisnici. Oni korisnici koji su pažljivo pročitali upute za popunjavanje IntraStat obrasca i učinili sve onako kako to u uputama piše, uspješno su i bez većih problema kreirali .xml obrazac koji je uspješno prihvaćen u Carinskoj upravi. Za razliku od njih, manje pažljivi korisnici tj. oni koji nisu pažljivo napravili ono što moraju, ili su napravili samo jedan dio potrebnih predradnji, najčešće su nas i po nekoliko puta zvali zbog toga što im .xml obrazac nije prihvaćen.
Samo u par slučajeva smo imali situaciju da korisnici toliko specifično upisuju svoje podatke u 4D Wand, da smo morali programski intervenirati kako bismo im omogućili način na koji mogu svoje podatke poslati u Carinsku upravu i to u ispravno popunjenom .xml obrascu.
Kako bismo u sljedećem ciklusu IntraStat izvješćivanja korisnicima što više približili predradnje koje moraju napraviti, a u cilju prihvaćanja IntraStat izvješća od Carinske uprave, odlučili smo u ovom broju 4D Wand Info-a ukazati na najčešće pogreške iz prošlog izvještajnog ciklusa.

Korisnici prije slanja IntraStat obrasce nisu na najnovijoj verziji 4D Wanda

Iako se pokazalo jako malo potreba za našim programskim intervencijama, sugerirali smo da se eksport IntraStat izvještaja radi s najnovijom verzijom 4D Wanda, jer su u nju ugrađene sve eventualne izmjene potrebne za uspješno slanje ispravnog .xml obrasca u Carinsku upravu.

Korisnici prije slanja IntraStat obrasce ne provjeravaju IntraStat.log datoteku

Korisnici koji su nakon kreiranog izvještaja samo proslijedili eksportiranu .xml datoteku u Carinsku upravu, često su od Odjela za IntraStat dobili povratne poruke da im u datoteci nešto nije u redu. U slučaju da je procedura za kreiranje izvještaja naišla na bilo kakav problem, u IntraStat.log datoteci je ostavila poruku o neuspješnom eksportiranju IntraStat izvještaja. Budući da procedura provjerava sve podatke, .xml datoteka ipak bude kreiran, ali se nakon kreiranja u slučaju bilo kakve otkrivene pogreške automatski otvori IntraStat.log datoteka u kojoj na kraju teksta možete pročitati poruke sličnog sadržaja:
w_ana:R_IntraStat .xml dokument INTRASTAT_2013_9_22222222222.xml zbog grešaka NIJE USPJEŠNO EKSPORTIRAN!!!
w_ana:R_IntraStat .xml dokument INTRASTAT_2013_9_22222222222.xml Ispravite gore navedene greške i ponovite eksport .xml datoteke za IntraStat. Datoteku koja ima na sebi greške koje je otkrila procedura za eksport nem smisla niti slati u Carinsku upravu, već treba prije toga korigirati prijavljene greške i ponoviti eksport. Ako se nakon ponovljenog eksporta datoteka IntraStat.log nije automatski otvorila u Notepad-u, to znači da procedura za eksport nije otkrila nikakve anomalije.

Neispravno popunjen podatak o neto težini po jedinici mjere na formi artikla

Jedna od najčešćih pogrešaka jest ili potpuno izostavljen ili neispravno popunjen podataka o netto težini na formi artikla koji se nalazi u IntraStat izvještaju. Neto težina je obavezan podatak i bez njega predani izvještaj neće biti ispravan. Neispravno upisana neto težina po jedinici mjere se povjerava prilikom eksporta i u slučaju da nije popunjena u IntraStat.log datoteci dobijete sljedeću poruku o grešci:
w_ana:R_IntraStat Na dokumentu PRINC-9 za artikl 283 sa šifrom: 1007001 nije upisana neto težina

Neispravno popunjen podatak o međunarodnoj oznaci zemlje u registru Zemlje, oblasti, gradovi

Da bi procedura ispravno prepoznala zemlje članice EU, na njima je bilo potrebno u pripremnim radnjama ispravno upisati dvoslovnu oznaku zemlje po tablici sa stranica Carinske uprave. Korisnici koji su ovo propustili napraviti ili su upisali međunarodnu oznaku koja se ne nalazi u pomenutoj tablici, dobivali su poruku od Carinske uprave da zemlja uvoza ili zemlja namjene nisu ispravne.

Neispravno popunjen podatak o hijerarhijskoj vezi grada, oblasti i države u registru Država, oblasti i gradova

Ako je grad odabran na nekom komitentu, čiji dokumenti se eksportiraju u IntraStat obrazac, bio pogrešno zakačen za neispravnu državu, korisnici su od Carinske uprave stizale poruke da zemlja uvoza ili zemlja namjene nisu ispravne. Treba provjeriti komitente s kojima se radi uvoz ili izvoz i uvjeriti se da su i ovi podaci ispravno uneseni i povezani.

Neodobreni dokumenti s dodatnim podacima za IntraStat

Na samom početku bilo je moguće poslati IntraStat .xml izvješće i iz neodobrenih dokumenata. Kako se procedura za eksport pokazala stabilnom, pooštrili smo provjeru i ugradili eksport samo odobrenih IntraStat dokumenata izvještajnog razdoblja. Na taj način možete eventualno i upravljati time koji dokumenti neće biti eksportirani u IntraStat obrazac za izvještajno razdoblje.

Neispravno popunjen registar carinski tarifa po kombiniranoj nomenklaturi

Najčešća pogreška koju su korisnici radili u proteklom izvještajnom razdoblju, jest nepotpuno i neispravno popunjen registar carinskih tarifa. Na stranicama Carinske uprave je objavljen registar Carinskih tarifa po kombiniranoj nomenklaturi, koji se za one tarife koje su kod korisnika u upotrebi, mora biti upisan u registar Carinskih tarifa u 4D Wandu i ispravno popunjen podatkom da li se količina u jedinici mjere za carinsku tarifu eksportira ili mora ostati prazna. Potrebno je obratiti posebnu pozornost na tablicu sa stranica Carinske uprave i sukladno s njom na carinskoj tarifi isključiti da se za tu carinsku tarifu eksportira količina ako u tablici carinskih tarifa po kombiniranoj nomenklaturi nije navedena jedinica mjere.
Druga, ne baš tako česta greška s carinskim tarifama bila je upis potpuno neispravne tarifne skupine u tablicu carinskih tarifa i povezivanje takvih carinskih tarifa na artikle. Korisnici koji su napravili ovakve greške, dobili su od Carinske uprave poduži popis pogrešaka o neispravnim carinskim tarifama.

Prazan, neispravno odabran ili nepotpuno popunjen komitent na podacima o organizacijskoj jedinici

Povezivanje komitenta koji opisuje vaše poduzeće u strukturu organizacijske jedinice je od velike važnosti za ispravno kreiranje IntraStat .xml datoteke i ako dobijate bilo kakve pogreške u svezi izvještajne jedinice, dobro provjerite da li je sve s komitentom povezanim u strukturu organizacijske jedinice poduzeća za koje pokušavate napraviti IntraStat izvještaj.

Pročitajte upute i sistematski provjerite sve tamo napisane korake

Ako imate bilo kakav problem s eksportom podataka za IntraStat i ako vam IntraStat izvještaj iz nekog razloga ne prolazi, još jednom pažljivo i sistematično pročitajte Upute za IntraStat i provjerite svaki ovdje opisani korak i skoro sigurno ćete tako riješiti problem. Najbolje od svega je to što ćete na taj način sigurno steći vrijedno iskustvo i nerijetko nešto naučiti, samopouzdanje će vam narasti, te ćete za sljedeći izvještajni ciklus biti daleko spremniji za ovaj u biti dosta jednostavan zadatak.
Na kraju još jednom napominjemo da se procedura za eksport .xml izvještaja za IntraStat u proteklom izvještajnom ciklusu pokazala robusnom i točnom, tako da je za slanje tako dobivene datoteke, uz unaprijed ispravno popunjene podatke, uspjeh bio zajamčen.

Dodatno pojašnjenje podatka Zemlja namjene/isporuke i Zemlja podrijetla

DestinationCountryCode (Zemlja namjene/isporuke) je država dobavljača s primke ili kupca s izlaznog računa ako je riječ o izvozu. CountryOfOriginCode (Zemlja podrijetla) je Intrastat država upisana u stavku primke kojom je zaprimljen artikl, odnosno Intrastat država upisana u stavku izlaznog računa ako je riječ o izvozu. U stavke dokumenata u Intrastat državu se prepisuje podatak s artikla iz polja „Intrastat država“, a po potrebi moguće je u stavku primke ili izlaznog računa upisati drugu Intrastat državu procesom „Upisivanje oznake države za IntraStat“.

Podatak s artikla „Zemlja podrijetla“ ne exportira se u Intrastat izvještaj nego služi samo za ispis na naljepnicama artikala, a ako na artiklu nije upisana Intrastat država, ista će u stavkama dokumenata biti prazna pa je gore navedenim procesom treba upisati kako bi se mogli exportirati podaci za Intrastat.

 


*** Napomena - upute se mogu razlikovati u slikama i tekstu od sadržaja koji se nalazi na vašem računalu, ovisno o inačici 4D Wanda koju trenutno koristite. Posljedica je to stalnog razvoja i nadogradnje 4D Wanda, a koji iz objektivnih razloga dinamikom ne prati i nadogradnja modula Upute. Posebno se to odnosi na zamjenu službene valute RH kuna (kn) u euro (€) i njen prikaz u uputama.