BACKUP (SNIMANJE SIGURNOSNIH KOPIJA)
Ovaj 4D Wand Info pisan je na osnovu iskustva 4th Dimension kao i na osnovu iskustava preko 1.300 korisnika 4D Wand-a. Svakako ga pažljivo pročitajte jer u dobroj vjeri pojašnjava zašto morate spremati sigurnosne kopije.
Možda smo malo dosadni, …pa smo još malo dosadni, i možda zbog toga imate dojam da pretjerujemo, ali povratne informacije s terena, kao i gorka iskustva korisnika 4D Wand-a, tjeraju nas da još jednom pišemo, naglasimo, istaknemo i pojasnimo važnost svakodnevnog backupa podataka. Vjerojatno ne postoji prilika, a da u razgovoru s našim djelatnicima nije spomenut Backup (rezervne kopije). Isto tako, vjerujemo da su se mnogi do sada uvjerili u korisnost svakodnevnog snimanja sigurnosnih kopija. Vrijednost izgubljenih podataka spoznajete samo u trenutku kada ih uistinu izgubite i kada morate kopati po hrpama papira i nanovo unositi more podataka. Vrijeme provedeno u ponovnom unosu podataka je samo po sebi grozno iz prostog razloga što ste to već jednom napravili pa je dosadno. Pažnja s kojom unosite podatke nije ni približno onog intenziteta kao kod prvog unosa što dovodi do višestrukih pogrešaka. O neposrednom gubitku vremena da i ne govorimo jer se nagomilavaju svakodnevne obaveze koje i ne izgledaju prevelike, ali eto sada, kada nemate vremena za njih, su ogromne. Pitanje je hoćete li uopće uspjeti rekonstruirati sve podatke jer ...neki papiri su se izgubili ili završili u "centrali"... itd. Ako k tome imate i fiskalizirane račune, tek ste tada u drami… Možda niste čuli za Crypto ransomware viruse, ali čuli ste sigurno da postoji neki virus, točnije pošast, koji zaključa sve vaše datoteke, onemogućavajući pristup podacima, dokumentima slikama… praktično svemu što je vama bitno. Kreator virusa se pobrinuo da uz ne malu naknadu možete doći do svojih podataka, uz gorku istinu da plaćanjem podržavate kriminalne organizacije ili nekog somalijskog pirata. Na žalost ne postoji antivirusni softver koji će vas potpuno zaštiti od ove pošasti. Preventiva koja će vas odvratiti od kliktanja po linkovima iz nepoznatog e-maila, ma koliko god on privlačno izgledao i nudio novu narudžbu, račun, uplatu…, i backup podataka, tj. spremanje podataka, ne samo na mrežnim diskovima (naravno da crypto virus na žalost kriptira i sve dostupne diskove u mreži) već i na eksternim diskovima koje ćete odspojiti nakon izvršenog backupa, je jedino rješenje koje će osigurati zamjenu kriptiranih podataka ispravnim podacima. Osim spremanja na fizičke diskove uvelike može pomoći i spremanje sigurnosnih kopija u oblak (cloud). Jednostavno vas pitamo: Spremni ste preuzeti rizik da zbog strujnog udara, neispravne računalne opreme ili bilo koje druge više sile (virus, krađa, požar, potres...) izgubite svoje dragocjene podatke??? Odluka je na vama i samo vama. Uz ostale vrijednosti koje posjedujete kao tvrtka (objekte, vozila, sredstva na računu, djelatnike...) posjedujete (isto toliko važne i vrijedne) podatke. Briga o njima nije samo stvar pojedinca već cijele tvrtke. Pažnja prema njima rezultirat će pouzdanošću, sigurnošću i mirnim snom. Apsolutne sigurnosti nema, ali uvijek se može podići na viši nivo. Bez namjere da korisnicima 4D Wand-a „solimo pamet“ naglašavamo: Backup je dosadan, traje neko vrijeme koje vam oduzima od radnog ili slobodnog vremena, traži permanentnu pažnju, kontrolu (naročito ako ste se oslonili na automatski backup), provjeru, povećanje discipline u radu… itd, ali vjerujte da morate imati ispravno snimljen i sigurno spremljen backup, kako sistemskih podataka tako i svih ostalih podataka koji su vama bitni. Vjerujte da jedino uz posjedovanje ispravnog backupa imate miran san i siguran preduvjet da bilo kakav zastoj uzrokovan višom silom traje izuzetno kratko.
4D Backup – modul 4D Wand-a
Krilatica „bolje bilo kakav backup nego nikakav“ nije dobra, naročito ako se radi o bazama podataka (čitajte 4D Wand-u). Naime, za ispravno snimanje baza podataka, iste ne smiju biti otvorene već moraju biti zatvorene ili laički rečeno, prilikom snimanja rezervnih kopija svi korisnici 4D Wand-a moraju imati ugašen 4D Wand. Rješenje koje naša tvrtka nudi (ali ne nameće) je jednostavno i učinkovito i vodi računa o tome. Jednom kada se podesi, omogućava automatsko pokretanje, a kada snimi rezervne kopije poslat će i e-Mail da li je snimanje bilo (ne)uspješno. Kako podesiti 4D Backup da vam pošalje e-Mail ili da se automatski starta, potražite u modulu Upute 4D Wand-a. Iste su svojevremeno detaljno obnovljene i usklađene pa ćete se lako snaći. Upute možete pronaći u 4D Wand-u pozivom tipke F1 ili odabirom ikone ili tipke Upute. Po otvaranju preglednika potražite topic 4D Backup koji će otvoriti poveznicu: http://www.4d.hr/Upute/Wand/topics/backup.htm. Posebno skrećemo pozornost na stranicu: http://www.4d.hr/Upute/Wand/topics/setiranjebackupa.htm gdje je detaljno opisano podešavanje koje će osigurati slanje e-maila o uspješnosti snimanja. Podsjećamo na jednu bitnu činjenicu. Podaci su vaše vlasništvo i neosporno vaša briga. Dakle, održavanje i snimanje 4D Backupa je vaša briga i trebate voditi računa o njemu i onome što on snima. Pomoć u tome uvijek možete pronaći u njegovom izuzetno dobro napisanim i preciznim uputama (helpu), a ako i to ne pomogne, vrlo rado ćemo odgovoriti na sve vaše upite glede 4D Backupa. Ali, nije naša niti briga, niti obaveza da li vam backup radi korektno ili ne. Na početku naše suradnje, svakom korisniku koji je kupio naš 4D Backup pomogli smo da isti podesi kako bi radio korektno. Ali tu naša obaveza prestaje. Primijetili smo izuzetno mnogo upita i molbi korisnika da nešto nije u redu, te ste nas molili da riješimo problem. Prva osoba kojoj se morate obratiti ako nešto nije u redu je sistem administrator ili osoba koja se brine o računalima koje koristite. Nadalje, imamo situacije kada su korisnici uvjereni da naša tvrtka čuva njihove podatke???!!! pa u slučaju havarije očekuju da im mi damo podatke?! Vjerujte da naša tvrtka ne čuva ni jedan jedini bit bilo čijih podatka, što znači da sigurno nemamo backup vaših podataka i ne možemo vam pomoći .
Upozorenje – backup na POS kasi !!!
Nebrojeno puta smo ponavljali i upozoravali u dobroj namjeri da su podaci koje svojim poslovanjem napravite isključivo vaša i samo vaša briga. U posljednje vrijeme primjećujemo (osobnim uvidom prilikom intervencija kao i vašom prijavom problema), da dio djelatnika na vašim prodajnim mjestima gdje su POS kase, ne rade backup svakodnevno, a ima slučajeva da ga ne rade tjednima pa i mjesecima?! Ako vam nije poznato, račun koji dajete kupcu postoji samo na toj vašoj POS kasi i nigdje drugdje. Gubitkom tih podataka (virus, neispravan rad računala, krađa računala, požar i sl.) u slučaju nepostojanja backupa, ostajete nepovratno bez tih podataka. Kod inspekcijskog nadzora, ovlaštena osoba se može pojaviti s nekad izdanim računom i zatražiti od vašeg djelatnika da ponovo ispiše taj račun. Kazne za nepostojanje kopije računa na prodajnom mjestu su uistinu velike i stvarno nema smisla da ih plaćate zbog nečijeg nemara. Ista situacija je i u slučaju provale i krađe. Budite sigurni da je prva meta računalo. Nadomještanje novim, u slučaju postojanja backupa, rad se može nastaviti neometano u najkraćem vremenu. Upozorite djelatnike da im posljednja stvar radnog dana (ili prva novog radnog dana) treba biti Backup. Upozorite ih da to nije proces izmišljen da bi im zagorčao život, već da je to proces kojim sebi i svom poslodavcu osiguravaju nesmetan nastavak rada u slučaju bilo kakvih problema s računalom. Upozorite ih da Backup moraju odraditi na disk i svakako na neki prijenosni medij (USB stick, disk ili nešto slično) kako bi po završetku taj medij spremili na neko sigurno mjesto ili nosili sa sobom.
Izuzetno važno upozorenje – obratite pažnju na godinu koja se snima.
Na naše zaprepaštenje, ustanovili smo u više tvrtki nemarnost u snimanju Backupa i to tako da se od početka godine nitko nije sjetio provjeriti da li se snima tekuća godina. Cijelo to vrijeme oni su uredno snimali backup uvjereni u vlastitu sigurnost, a zapravo su cijelo vrijeme neumorno snimali jedne te iste - stare podatke. Ovome je prethodila nečija odluka da se umjesto backupa svih podataka (što je naša preporuka), u cilju skraćenja vremena potrebnog za izradu sigurnosnih kopija, backup podesi tako da snima samo tekuću godinu. Naravno, može tako i to je sasvim OK. Ali netko mora voditi računa da se s novom godinom i 4D Backup mora podesiti da snima novu poslovnu godinu. Koliko je to bitno vidi se i po tome da svake godine šaljemo 4D Wand Info samo s tom napomenom i pojašnjenjem kako promijeniti godinu koja se snima (posljednji je 4D Wand Info Br.429.
Zaključno - radite backup svaki dan, mudro, na svim dostupnim medijima i ne dozvolite da vas uljulja lažna sigurnost i vjera da se loše stvari uvijek i isključivo dešavaju nekome drugom!!!
Za kraj…
4D Backup je samo solucija. Dakle, ne morate koristiti naše rješenje. Osim backupa koji dolazi instaliran s Windows operativnim sustavom postoji x rješenja na tržištu koja nude mogućnost jednostavnijeg i pouzdanijeg spremanja sigurnosnih kopija. Takva rješenja mogu biti royalty free (besplatne) ili kupljene inačice. Primjera radi, naša tvrtka koristi besplatnu verziju Veeam Backup-a koja se pokazala jednostavnom za podešavanje i pouzdanom u radu.
|