4D Wand Info
Br: 433, 15.03.2018.
GDPR Nadamo se da je odmah na početku jasno da tvrtka 4th Dimension d.o.o. i naše programsko rješenje 4D Wand u biti nema nikakve veze s GDPR-om. Nekoliko korisnika nas je nazvalo i pitalo što smo pripremili za nastupajući GDPR, tj. što smo pripremili za zaštitu osobnih podataka?! Ostali smo totalno zbunjeni jer mi smo izučili vrlo precizno GDRP još davne 2010. godine, jednako kao i 2016. i nismo niti jednog trenutka pomislili da nešto treba pripremiti u 4D Wandu, a kamoli da smo nešto i isprogramirali. S obzirom na to da se datum primjene nove Uredbe bliži (25.05.2018.), želimo s jedne strane zaustaviti nepotrebna pitanja, a s druge strane, ako netko ima nekakav mudar prijedlog da isprogramiramo nešto u 4D Wandu , rado bismo prijedlog razmotrili. Ali, molimo vas da nam šaljete mudre prijedloge na osnovu pročitane i kvalitetno analizirane Uredbe sa svim pripadajućim zakonima, a ne da nam šaljete prijedloge koje će nam isključivo trošiti dragocjeno vrijeme. Na primjer, jedan vrijedan korisnik je dao dva prijedloga. Oba su na prvi pogled interesantna i sada procjenjujemo da li ih programirati ili ne... Kao prvo, želimo jasno napomenuti da je sve što je napisano u ovom 4D Wand Info-u samo naš interni stav, naše osobno shvaćanje GDPR-a. Nismo država, nismo pravnici, nismo ni neko Ministarstvo, a nismo ni Agencija za zaštitu osobnih podataka (dalje AZOP). Dakle, odričemo se od bilo kakve odgovornosti. Ovo je naša pomoć, eventualno smjer koji treba primijeniti bilo koja tvrtka kako bi ispoštovala Uredbu. Ako smo nešto pogrešno protumačili, unaprijed se ispričavamo, ali isto ne nosi nikakvu našu odgovornost. Mi smo dobili vrlo interesantne dokumente koje je objavio HUP – Hrvatska udruga poslodavaca za GDPR. Nismo sigurni da li ih smijemo distribuirati, pa u ovom 4D Wand Info-u navodimo da ne bi bilo loše da bilo tko dođe do istih. Autor dokumenata je gospođa Sanja Silaj Zeman, načelnica službe AZOP-a za međunarodnu suradnju, EU i pravne poslove. Sažeci su izvrsni i smatramo da bi ih svaki obveznik GDPR-a trebao pažljivo izučiti i isto će biti izvrsna pomoć za pripremu vlastitog GDPR-a. Što je GDPR? GDPR je skraćenica od "General Data Protection Regulation". To je "Opća uredba o zaštiti osobnih podataka". Ovu uredbu od 25.05.2018. trebaju primijeniti sve zemlje članice Europske unije. VAŽNO: GDPR moraju primijeniti sva pravna i fizička tijela koja obrađuju osobne podatke fizičkih osoba. Dakle fizičkih osoba, GDPR se ne primjenjuje na bilateralne odnose dva pravna tijela. Na koga se odnosi GDPR? GDPR se odnosi na sva pravna i fizička lica koja prikupljaju osobne podatke iz nekog razloga. Mnogi nam kažu: "Pa mi ne radimo s fizičkim osobama, već samo sa pravnim!". Točno, isti je slučaj i s nama. Ali, naša tvrtka zapošljava 17 radnika i imamo evidenciju svojih sadašnjih i bivših radnika. Što je najvažnije od najvažnijeg, ti podaci se čuvaju trajno. Takvi podaci i te kako podliježu pod GDPR. Također, prikupljamo podatke o komercijalistima koji u jednom trenutku rade za našeg komitenta, ali u jednom trenutku prestaje njihov radni odnos u tvrtki koja je naš poslovni partner. Tanka je linija između toga da li smo prikupljali osobne podatke fizičke osobe ili ne?! Zbog toga, mi smo se odlučili uvesti protokole i oko prikupljanja podataka radnika naših poslovnih partnera. Što je to osobni podatak? Negdje smo pročitali definiciju a'la: "Osobni podatak je svaki podatak koji se odnose na pojedinca čiji je identitet utvrđen ili se na neki način može utvrditi nečiji identitet iz prikupljenih podataka". Možda je i najvažniji "detalj" GDPR-a upravo to da se na osnovu prikupljenih podataka neki pojedinac može identificirati iz prikupljenih podataka. Neki pojmovi GDPR-a Sljedeći pojmovi su sveprisutni u uredbi GDPR-a, pa nije loše da ih razjasnimo u početku: •Ispitanik •Voditelj obrade •Službenik za zaštitu osobnih podatka •Izvršitelj obrade Treba li vaša tvrtka imenovati Službenika za zaštitu osobnih podataka, osobu službeno zaduženu za GDPR? Prema Uredbi morate Službenika za zaštitu osobnih podataka imati ako tvrtka: •ima više od 20 zaposlenih i/ili •u velikoj mjeri koristi i obrađuju osobne podatke i/ili (nama prilično tupava definicija Uredbe jer se postavlja pitanje što je "velika mjera" i gdje je tu granica. Čak i da je opisano, postavlja se pitanje granice...) •radi opsežne obrade podataka ili pruža usluge smještaja podataka (hostinga) drugim tvrtkama. Tko može biti Službenik za zaštitu osobnih podataka? •Službenik za zaštitu osobnih podataka može biti zaposlenik Voditelja obrade (Službenikom za zaštitu osobnih podataka ne može biti imenovana osoba protiv koje se vodi postupak zbog povrede službene dužnosti, odnosno radne obveze, te kojoj je izrečena mjera povrede normi etičkog kodeksa i drugih pravila ponašanja donesenih od strane poslodavca); •Službenik za zaštitu osobnih podataka može biti certificirana osoba izvan tvrtke, odnosno tvrtka koja se bavi takvim poslom. Što svaka tvrtka mora pripremiti, dokumentirati i kontrolirati vezano uz GDPR? U biti, sve se svodi na unaprijed definirane interne protokole i mogućnost dokazivanja da se protokoli izvršavaju i kontroliraju. Ako jednog dana dobijete nadzor ili se nađete na sudu zbog GDPR-a, morat ćete: •biti u mogućnosti dokazati svoju pouzdanost i odgovornost u vezi osobnih podataka; •biti u mogućnosti dokazati da se obrada osobnih podataka obavlja u ograničene svrhe, s najmanjim mogućim obimom. Drugim riječima, te po nama - što manje, to bolje...; •u nekom registratoru imati evidentirano koje sve osobne podatke fizičkih osoba pratite u svojim poslovnim sustavima, koja je namjena i potreba za praćenjem tih podataka. Važno je napomenuti da pojedine sfere ove evidencije su bitno kompliciranije od nekih drugih. Na primjer, ako imate video nadzor, za isto se trebate dobrano potruditi da se video snimka ne može zloupotrebiti. Također, važno je napomenuti da se zakonske obaveze ne podrazumijevaju. Ako vodite plaće radnika, u registratoru mora biti navedeno da vodite plaće, koje podatke, kome, itd. I mi smo na početku smatrali da se neke zakonske obaveze podrazumijevaju. Ali, izgleda da smo u krivu...; •imati registrator privola Ispitanika za korištenje njegovih osobnih podataka (u ovom dijelu se opet otvara Pandorina kutija što je to zakonska obaveza i podrazumijeva li se ili ne); •imati registrator tko kontrolira osobne podatke; •imati registrator koji definira kakva su prava pristupa osobnim podacima fizičkih osoba; •imati definiran i omogućen postupak trajnog brisanja dijela podataka (ako je moguće jer nekada neće biti moguće brisati podatke zbog Zakona) ili na neki način anonimizaciju podataka. Anonimizacija točno znači da se iz postojećih podataka ne može "iščitati" o kojoj fizičkoj osobi se točno radi bez obzira na to što postoji čitav set osobnih podataka; •registrator definiranih protokola; •imati definirano kako pratiti sljedivost postupanja kod zahtjeva Ispitanika za uvid u svoje osobne podatke i kod zahtjeva za brisanjem osobnih podataka. Svaka fizička osoba može inzistirati na naknadnom brisanju njihovih osobnih podataka. Nekada će obveznik moći brisati podatke na zahtjev, a nekada ne. Želimo spomenuti da, po našem skromnom mišljenju, postoji čitav niz nelogičnosti između Uredbe i trenutnih hrvatskih zakona. Ali, u Uredbi jasno piše da su nacionalni zakoni iznad Uredbe. Postupanje kod zaprimljenog zahtjeva Ispitanika za brisanjem njegovih podataka se može opisati u nekoliko koraka: •ako postoji osnova za čuvanje pojedinih osobnih podataka, tada je isto potrebno dokumentirati Ispitaniku. Ispitanik može podnijeti zahtjev za brisanjem; •obaveza je obrisati podatke, u slučajevima gdje je to moguće; •anonimizirati podatke gdje nije moguće brisanje. Ako je moguće isto anonimizirati! Jedan od slučajeva koji nas zbunjuju je račun za automobile koji kupuju fizičke osobe. Ne može Ispitanik doći s računom na kojem će umjesto njegovog imena i prezimena pisati "####(123456)" jer je netko u tom obliku anonimizirao podatak. Nakon anonimizacije, gdje je isto moguće, ne smije biti moguće identificirati o kojoj je osobi riječ te se mora pismeno obrazložiti zbog čega se podaci ne mogu brisati, već se anonimiziraju; •trebalo bi se dokumentirati cijeli slijed događaja: od zahtjeva do krajnjih odgovora koje ste dali Ispitaniku. Drugim riječima, sve i jedan proces kojeg ste napravili prema Ispitaniku, najbolje je opisati pisanim putem. Koja su prava i uloga Ispitanika? •Ispitanik ima pravo u bilo kojem trenutku biti informiran o svojim osobnim podacima koji Voditelj obrade pohranjuje u svom sustavu; •Ispitanik ima pravo u bilo kojem trenutku zahtijevati brisanje osobnih podataka; •Ispitanik ima pravo u bilo kojem trenutku pokrenuti postupak pred sudovima i/ili nadležnim tijelima ako smatra da GDPR nije ispoštovan u njegovom slučaju. Propisane kazne kod kršenja GDPR-a Nismo mogli iščitati, a nismo mogli od mjerodavnih niti dobiti informaciju, da li će mjerodavni prvo upozoriti Voditelja obrade ili će odmah kažnjavati. Nadamo se da će nadzor prvo upozoravati. Kazne su "lepršavo" definirane, a najviša moguća kazna je 4% od ukupnog prometa Voditelja obrade. Voditelj obrade je odgovoran kod svih kršenja GDPR-a, čak i ako kršenje radi Službenik za zaštitu osobnih podatka, Izvršitelj obrade ili bilo koji radnik Voditelja obrade. Drugim riječima, za sve je kriva tvrtka i odgovorni u tvrtki. Da bi još dodatno pojasnili situaciju oko GDPR, pretpostavimo sljedeće: •uzmimo za primjer 5 tvrtki koje se bave istim poslom (ne sličnim, istim). Recimo, prodaju cipele; •neka u tom primjeru svih 5 tvrtki imaju isti broj zaposlenih, imaju isti broj dućana, imaju istovjetan promet, neto zaradu, sve je hipotetski istovjetno kod svih. Tih 5 tvrtki može se odlučiti za 5 različitih protokola i ispuniti svaku točku GDPR-a na 5 različitih načina. I svi su u pravu. Dakle, ne postoji jedinstveni šablon kako ispuniti formu i ispuniti uvjete Uredbe o GDPR-u. Naravno, tih 5 tvrtki mogu po istom šablonu urediti svoje poslovanje, te jednako biti u pravu pred nadzorom. Ovim dijelom želimo naznačiti da je GDPR osobna stvar svakog pojedinog Voditelja obrade, pod uvjetom da su ispunjeni uvjeti Uredbe. |
*** Napomena - upute se mogu razlikovati u slikama i tekstu od sadržaja koji se nalazi na vašem računalu, ovisno o inačici 4D Wanda koju trenutno koristite. Posljedica je to stalnog razvoja i nadogradnje 4D Wanda, a koji iz objektivnih razloga dinamikom ne prati i nadogradnja modula Upute. Posebno se to odnosi na zamjenu službene valute RH kuna (kn) u euro (€) i njen prikaz u uputama. |