4D Wand Info

Br: 351, 12.11.2014.
 

Povratak na listu

UVOD

U novoj verziji programa omogućeno je kreiranje dokumenta obrasca JOPPD. Isti je dostupan u modulima Plaća, Autorskih honorara i Putnih naloga. Smisao dokumenta JOPPD obrasca je da imate trajno sačuvane JOPPD obrasce koje ste poslali u ePoreznu i da možete vidjeti što ste uključili u svaki obrazac JOPPD. Također, kroz ovaj dokument lakše ćete raditi ispravke i nadopune obrasca JOPPD. Dakle, kroz dokument JOPPD obrasca imat ćete priliku vidjeti cijelu povijest slanja JOPPD obrazaca koji su kao takvi predani Poreznoj upravi. U ovom dokumentu možete mijenjati stavku ili je jednostavno dodavati u skladu s vašim željama i potrebama, što znači da možete dobiti bilo koju kombinaciju šifri, oznaka i podataka na JOPPD obrascu. Također, u dokument možete ručno unositi stavke za vrijednosti koje nisu nastale u obračunu plaća kao npr. obračun kamata za drugi mirovinski stup. Namjera nam je da se ovim dokumentom mogu riješiti sve kombinacije kreiranja Obrasca JOPPD.

KREIRANJE (PUNJENJE) DOKUMENTA JOPPD OBRASCA

Dokumentu JOPPD obrasca pristupate preko padajućeg izbornika JOPPD a Dokument JOPPD ili preko plave strelice koja je prikazana na slici. Kako biste mogli kreirati dokument JOPPD obrasca potrebno je na tipku Unos definirati dokument tako da upišete Datum i vrstu obrasca. Datum obrasca je ključan podatak jer se iz njega izračunava Oznaka JOPPD obrasca. Nakon što ste upisali Datum obrasca dokument je potrebno usnimiti pritiskom na tipku OK.
Dokument JOPPD obrasca možete popuniti na dva načina: automatski ili ručno. Automatski ga popunjavate preko padajućeg izbornika Obrade a Automatsko popunjavanje JOPPD obrasca, a ručno tako da uđete u stavke dokumenta preko tipke Stavke i onda na tipku Unos definirate svaku pojedinu stavku s podacima za stranicu B JOPPD obrasca. Uneseni podaci automatski će se sumirati i popuniti i stranicu A JOPPD obrasca tako da istu ne morate posebno popunjavati.

Ukoliko koristite automatsko punjenje dokumenta JOPPD obrasca preduvjet je da ste na dokumentima obračuna plaće, honorara ili putnog naloga upisali isti broj obrasca JOPPD kao na izvornom obrascu. Na temelju tog broja program će napuniti dokument JOPPD obrasca kojeg potom možete uređivati po stavkama za svakog pojedinog radnika. Napominjemo da treba imati na umu da program ne pamti veze između izmjena u obračunu plaće i dokumenta JOPPD obrasca. Isto znači da ako nešto izmjenite u obračunu plaće da se isto neće automatski odraziti na sami dokument JOPPD obrasca već ga je potrebno osloboditi iz obračuna i ponovno ga napuniti. Također, prilikom punjenja dokumenta JOPPD obrasca treba imati na umu da oznaka vrste obrasca na dokument JOPPD-a uvijek mora biti jednaka vrsti obrasca sa zaglavlja obračuna plaće.
Prije pozivanja automatskog punjenja dokumenta potrebno je odraditi sve predradnje kao i kod dosadašnjeg rada prilikom obračuna plaća ili drugog dohotka (obračun mora biti zaključen ukoliko se radi o isplati plaće) jer u protivnom se neće odraditi punjenje JOPPD obrasca.

Nad dokumentom JOPPD obrasca postoji mogućnost upisa napomene koja vam može olakšati snalaženje prilikom pozivanja ispisa i eksporta JOPPD obrasca. Ispis obrasca u Excelu pozivate u padajućem izborniku Ispis pozivanjem naredbe Ispis JOPPD obrasca, a eksport JOPPD obrasca za ePoreznu preko padajućeg izbornika Exporti a Export JOPPD obrasca. Da biste mogli ispisati obrazac JOPPD ili napraviti eksport za ePoreznu ključno je da dokument JOPPD obrasca bude zatvoren/odobren.
Nad dokumentom JOPPD obrasca postoje još funkcije oslobađanja stavki iz dokumenta, što praktički predstavlja brisanje svih stavaka u dokumentu, te procesi kopiranja i brisanja obrasca JOPPD. Program ne dozvoljava odobravanje dokumenta obrasca JOPPD, ukoliko postoji dokument s istom oznakom i istom vrstom izvješća.

ISPRAVAK JOPPD OBRASCA (VRSTA IZVJEŠĆA JOPPD OBRASCA S OZNAKOM 2)

Mogućnost kreiranja dokumenta JOPPD obrasca zamišljena je prije svega kako bi se korisnicima olakšao postupak ispravka JOPPD obrasca koji su već poslani u ePoreznu i za koje je potrebno napraviti ispravak. Kreiranje dokumenta JOPPD obrasca sa vrstom izvješća JOPPD obrasca 2 – Ispravak moguće je odraditi na dva načina.
Prvi način je da ručno definirate novi dokument obrasca JOPPD s oznakom vrste obrasca JOPPD 2 - Ispravak, te da u istom definirate stavke sa ispravnim podacima. Naročito vodite računa o rednom broju stavaka za koje podnosite ispravak obrasca JOPPD.
 Drugi način je da se pozicionirate na izvorni obrazac koji trebate ispravljati, kliknete u padajući izbornik Obrade na opciju Kopiranje JOPPD obrasca kako bi na taj način dobili novi dokument identičan izvornom obrascu (naravno preduvjet je da izvorni obrazac postoji u dokumentu JOPPD obrasca). Nakon toga možete ući u stavke dokumenta i obrisati suvišne stavke (za brisanje više stavaka koristite mogućnost brisanja označenih stavaka preko padajućeg izbornika Obrade) koje ne trebate (jer su iste ispravne, pa za njih ne radite ispravak i zbog toga iste ne moraju biti u ispravku JOPPD obrasca). Preostale stavke ispravno definirate sukladno Pravilniku o porezu na dohodak i Uputi Porezne uprave o podnošenju ispravka obrasca JOPPD. Na zaglavlju dokumenta definirajte ispravnu oznaku vrste obrasca koja se upisuje kod podnošenja ispravke obrasca (2 – Ispravak). Napominjemo da kod exporta obrasca JOPPD (kao dokumenta) ne dolazi do nikakvih provjera u ispravnost obrasca, već se podaci kao takvi exportiraju u xml datoteku koja se šalje ePoreznoj. Ovo je vrlo bitno tako da svakako prije slanja obrasca ispišite dokument kako bi lakše odradili provjeru istog. Prilikom ispravljanja JOPPD obrasca potrebno je poznavati zakonski okvir na koji način se ispravak obrasca radi. Dakle, za isto nema potrebe da nas kontaktirate jer sami trebate znati kako treba odraditi ispravak jedne ili više stavki. U pravilu ispravak oznaka se može odraditi bez razodobravanja obračuna plaće. Napominjemo da zbog progresivnog načina obračuna poreza ne otvarate već zatvorene obračune plaća.
Nakon što ste završili s ispravkom JOPPD obrasca isti možete ispisati u Excel preko padajućeg izbornika Ispis a Ispis JOPPD obrasca. Export JOPPD obrasca u xml datoteku za ePoreznu možete pozvati preko padajućeg izbornika Exporti a Export JOPPD obrasca kako bi ga mogli poslati i učitati u ePoreznu. Ispis i export JOPPD obrasca mogu se odraditi isključivo ako je dokument odobren.

DOPUNA OBRASCA (VRSTA IZVJEŠĆA JOPPD OBRASCA S OZNAKOM 3)

Kreiranjem dokumenta Obrasca JOPPD jednostavno možete odraditi i dopunu Obrasca JOPPD koja se predaje s oznakom vrste izvješća 3 - Dopuna. Dopunom JOPPD obrasca mogu se nadopunjavati podaci koji nisu bili iskazani na izvornom izvješću, a za iste je s danom podnošenja izvornog izvješća nastupila obveza izvješćivanja (npr. zaboravili ste obračunati plaću za jednog radnika ili naknadno tijekom dana ste napravili obračun drugog dohotka (npr. isplata dobiti)) i podaci o stjecatelju primitka/osiguraniku kojemu je na izvornom izvješću bio unesen pogrešan OIB. Ukoliko ste izostavili obračun za jednog radnika, predlažemo da otvorite novi obračun plaće za pripadajući mjesec u kojem ćete odraditi obračun plaće samo za tog radnika. Na plaći definirate postavke za obrazac JOPPD (oznaka 3 vrste obrasca JOPPD). Nakon toga kreirate i dokument JOPPD obrasca i pozovete automatski proces punjenja preko padajućeg izbornika Obrade. Kako program neće automatski dodjeliti redni broj stavke, potrebno je u stavkama dokumenta ispravno upisati redni broj stavke.
Mogući su i drugi načini nadopune obrasca JOPPD, a sami trebate odabrati koji vama odgovara. Na primjer, punjenje obrasca kao da radite kreiranje izvornog obrasca JOPPD. U ovom slučaju dokument će imati i stavke za koje je već predan obrazac, te će ih potom trebati obrisati. Obvezno prije slanja dokumenta JOPPD obrasca provjerite redne brojeve stavaka za koje se podnosi nadopuna izvornog obrasca JOPPD. Na zaglavlju dokumenta treba biti upisana oznaka vrste obrasca 3 – Dopuna. Naravno, ovisno zbog čega se radi dopuna obrasca, isto možete odraditi na način da ručno kreirate novi dokument obrasca JOPPD s vrstom obrasca 3 – Dopuna, te da za isti definirate pripadajuće stavke. Export obrasca za ePoreznu odradite na standardni način.

Obrade stavaka

U stavkama dokumenta JOPPD obrasca u padajućem izborniku Obrade dostupni su alati koji vam mogu pomoći prilikom obrade, kreiranja i izmjena stavki na dokumentu JOPPD obrasca.
a) Renumeracija stavaka – renumeracijom stavaka mijenja se redni broj stavke u kronološkom redoslijedu od 1 do n. Također, na stavkama dokumenta JOPPD obrasca možete ručno promijeniti redne.
b) Upis podataka u stavke obrasca JOPPD – omogućeno je upisivanje perioda JOPPD obrasca (pozicija B.10.1.-B.10.2.), broja sati (pozicija B.10.) i iznosa obračunatog primitka od nesamostalnog rada (pozicija B.17.) u označene stavke stranice B JOPPD obrasca. Opisani alati služe kao pomoć prilikom popunjavanja stavaka JOPPD obrasca i rade isključivo nad označenim stavkama. Naglašavamo da će upisati podatke o broju sati, periodu JOPPD obrasca ili iznosu obračunatog primitka od nesamostalnog rada isključivo na stavku koja ispred ima upisan parametar (kvačicu) da ga želite popuniti. Ukoliko parametar nije uključen dotično polje na stavci dokumenta JOPPD obrasca neće se popuniti prilikom obrade.
c) Brisanje označenih stavki – ovim alatom možete brisati sve stavke koje ste prije toga označili.

Stari ispis obrasca JOPPD

Dosadašnji način ispisa i exporta i dalje možete nastaviti koristiti, iako u pravilu ne predlažemo isto jer kako smo već u uvodu i objasnili, namjera nam je da imate sačuvane sve JOPPD obrasce kao dokumente, što znači da ih uvijek možete i naknadno pregledati, a pri tome uvijek imate i informaciju o broju poslanih obrazaca u ePoreznu.
Napomena: Detaljnije o samom popunjavanju obrazaca JOPPD smo već pisali u našim 4D Wand Info-ima broj 318 i 319, te svakako predlažemo da oni korisnici koji već nisu detaljno izučili spomenute Info-e da to učine sada. Ukoliko se plaća isplaćuje samo za određeni broj radnika, svakako koristite funkcije u obračunu plaća premještanje obračuna radnika (više u 4D Wand Infu broj 331). Plaće koje su isplaćene obavezno zaključite tj. odobrite i to redoslijedom isplate. Ukoliko su sve plaće isplaćene, u pravilu iste trebaju biti i odobrene, a neisplaćena plaća ostaje neodobrena sve do trenutka isplate.

PODACI ZA IZVJEŠTAJE PREMA ePOREZNOJ

Porezna uprava je 31.10.2014.g. objavila novu verziju svojeg web servisa ePorezna u kojoj od sada prilikom zaprimanja svih obrazaca strogo kontrolira da li se u xml schemi koja se importira nalazi telefonski broj i broj faxa poduzeća za koji predajete obrazac. Dakle, ukoliko se u xml schemi ne nalazi jedan od spomenutih brojeva prilikom importa obrasca javit će se poruka s upozorenjem da xml schema nije ispravna. Brojeve telefona i faxa možete upisati u 4D Wand tako da na glavnom izborniku programa pozovete izbornik Podaci o korisniku, pozicionirate se na naziv vašeg poduzeća i pritisnete tipku Izmjena. Nakon toga potrebno je da se pozicionirate na karticu Podaci za izvještaje i u polja kontakt telefoni upišete broj telefona i faxa. Spomenute brojeve potrebno je upisati u sljedećem formatu +38516312600. Ukoliko nemate broj faxa kopirajte broj telefona u drugo polje koje je predviđeno za upis broja faxa jer ukoliko oba polja nisu popunjena xml schema neće se uspješno učitati.

Također vas molimo da svakako provjerite da li imate upisane i druge opće podatke osim telefonskih brojeva kao što su npr. ime i prezime kontakt osobe, kontakt e-Mail, adresa za ePoreznu.

NAČINI OBRAČUNA PDV-A NA ULAZNIM I NA IZLAZNIM RAČUNIMA

Na načinima obračuna PDV-a na ulaznim i izlaznim računima omogućen je izbor velikog broja načina obračuna poreza kojima se pokrivaju sve moguće kombinacije prilikom popunjavanja PDV obrasca. Međutim, korisnici najčešće u svom radu aktivno koriste samo određeni broj načina obračuna PDV-a dok preostale možda nikada neće upotrijebiti. Kako bi korisnicima omogućili da prilikom odabira načina obračuna PDV-a imaju što pregledniji izbor u novoj verziji 4D Wanda omogućili da sami odredite koji načini obračuna poreza će se prikazivati na tabeli prilikom odabira načina obračuna PDV-a.

U padajućem izborniku Registri nalaze se registri sa načinima obračuna PDV-a na ulaznim i izlaznim računima. Ukoliko se pozicionirate na jedan od načina obračuna PDV-a koji ne koristite u svom radu i kliknete tipku Izmjena primjetit ćete da na tom načinu obračuna PDV-a postoji parametar Sakrij način obračuna PDV-a. Ukoliko uključite spomenuti parametar u načinima obračuna PDV-a na ulaznom ili izlaznom računu taj način obračuna PDV-a neće biti vidljiv u tabeli. Međutim njihov pregled i odabir bit će omogućen uključivanjem filtera koji se nalazi u gornjem lijevom kutu ekrana. Napominjemo da načine obračuna PDV-a možete koristiti na fakturama bez obzira da li su oni sakriveni ili ne. Također, uvijek ih možete vratiti kao aktivne isključivanjem parametra kojeg ste uključili na tom načinu obračuna.


*** Napomena - upute se mogu razlikovati u slikama i tekstu od sadržaja koji se nalazi na vašem računalu, ovisno o inačici 4D Wanda koju trenutno koristite. Posljedica je to stalnog razvoja i nadogradnje 4D Wanda, a koji iz objektivnih razloga dinamikom ne prati i nadogradnja modula Upute. Posebno se to odnosi na zamjenu službene valute RH kuna (kn) u euro (€) i njen prikaz u uputama.