4D Wand Info

Br: 281, 19.12.2012.
 

Povratak na listu

!!! VAŽNO !!! VAŽNO !!! VAŽNO !!!

OFF-LINE POS BLAGAJNA I FISKALIZACIJA

Kartica Fiskalizacija

POS blagajne koje rade potnuno izdvojeno, dakle one koje nisu u fizičkoj vezi sa serverom ili serveru ne pristupaju putem terminal servisa, imaju svoje posebnosti u svezi fiskalizacije. Na tim, kako ih zovemo off-line POS blagajnama, potrebno je osigurati certifikate kao i posetirati određene parametre kako bi se izdani računi uspješno fiskalizirali.
Prije nego što krenemo željeli bismo još jednom spomenuti da je rad u off-line režimu bitno kompliciraniji i svakodnevno nosi određeno vrijeme za sinhronizaciju podataka, a identično vrijeme se ne troši ako je POS blagajna on-line. Apsolutno svi korisnici koji su prešli sa off-line režima rada na on-line režim rada preporodili su se. Također, smatramo da sada nema posebnih prepreka prijeći na on-line režim rada jer zbog fiskalizacije svakako treba postojati Internet veza, što je prije bio glavni kamen spoticanja. Naravno, za on-line treba pripremiti još neke druge hardwaresko-telekomunikacijske preduvjete, ali odgovorno tvrdimo da je sustav on-line na duge staze bitno isplativiji od off-line režima rada. Pa krenimo redom...
Kao i u velikom 4D Wandu na off-line POS blagajnama potrebno je posetirati karticu Fiskalizacija kako biste toj blagajni dodijelili certifikat, unijeli pripadajuću lozinku i odredili vrijeme početka fiskalizacije. Do kartice Fiskalizacija dolazi se pozivom tipke Podaci o korisniku s glavnog izbornika 4D POS blagajne, odabirom tipke Struktura poduzeća a Pozicionirati se na naziv tvrtke a Izmjena a Fiskalizacija.

VAŽNO : certifikat ste nabavili za tvrtku, tj. jedan certifikat za jedan OIB. Isti certifikat se koristi na svim naplatnim uređajima koje koristi vaša tvrtka. Za uspješno fiskaliziranje računa taj aplikativni certifikat potrebno je kopirati na sve off-line POS blagajne.
Nakon što ste na neki od načina kopirali aplikativni certifikat na računalo na kojem radi POS blagajna, potrebno je na kartici Fiskalizacija pronaći putanju do njega i upisati lozinku certifikata (detaljno opisano u 4D Wand Info Br.278). Isto tako svakako upišite datum početka fiskalizacije.
Napomena: bilo kakve neodgovarajuće izmjene na kartici Fiskalizacija (brisanje podataka, kriva lozinka, krivi certifikat…) rezultirati će neuspješnom fiskalizacijom za što 4th Dimension d.o.o. ne preuzima nikakvu odgovornost

Test Fiskalizacije

Nakon popunjavanja kartice Fiskalizacija provjeru ispravnosti možete izvršiti pozivom tipke Alat s glavnog izbornika 4D POS blagajne i odabirom tipke Test fiskalizacije (detaljno pojašnjenje testa možete pročitati u 4D Wand Info Br.278). Test je moguće izvršiti i s pravim, aplikativnim certifikatom.

Struktura poduzeća

Kako smo vidjeli u prethodnom odjeljku, do strukture poduzeća moguće je doći preko tipke Podaci o korisniku a Struktura poduzeća. Bitno je naglasiti da u 4D POS blagajni nije moguće mijenjati strukturu poduzeća kao ni prijavljivati tj. odjavljivati poslovne prostore. Sve navedene izmjene treba napraviti u 4D Wand-u u centrali, a potom napraviti export stanja skladišta, te isti prenijeti na off-line 4D POS blagajnu i importirati. S importom stk. datoteke automatski će se importirati i sve promjene u organizacijskoj strukturi tvrtke.

Veza na korisnika

Kao što smo pisali u 4D Wand Info-u Br.270 i u 4D POS blagajni je potrebno povezati osobe iz imenika osoba s korisnicima iz prava pristupa kako bi Porezna uprava znala koji je blagajnik izdao račun. Kratko da podsjetimo. Na glavnom izborniku 4D POS blagajne kliknuti na ikonu Osobe. Ako već nisu uneseni potrebno je unijeti sve djelatnike koji rade na toj POS blagajni, a ako je fluktacija osoba velika, onda i one osobe iz tvrtke koji se mogu pojaviti na tom radnom mjestu kao izdavatelji računa. Bitno je da svakom djelatniku upišete i njegov OIB. I ono najvažnije, na svakom djelatniku potrebno je kliknuti na polje Korisnik iz prava pristupa i odabrati korisnika iz 4D Wand-a. Sve navedeno je neophodno zbog Zakona o fiskalizaciji, ne zbog samog rada 4D Wanda. Ne zaboravite da se uz svaki fiskalizirani račun državi šalje i OIB blagajnika koji je kreirao taj račun!
Kada više djelatnika radi na istoj POS blagajni, a da bi se osiguralo slanje OIB-a izdavatelja računa poreznoj upravi, predlažemo nekoliko rješenja, a kao najbrže ističemo korištenje brzih šifri. Detaljnije o brzim šiframa možete pronaći u 4D Wand Info-u broj 62. Možete ga pronaći u Uputama 4D wand-a u sekciji 4D Wand Info.
Setiranje brzih šifri provodi se pozivanjem s glavnog izbornika POS blagajne tipke Podaci o korisniku a Šifre djelatnika. Na tako pozvanoj formi nudi se mogućnost odabira načina prijave korisnika 4D POS blagajne.

•  Ne koristi logiranje - Odabirom ove opcije određuje se da POS blagajnu koristi samo jedan djelatnik što podrazumijeva da se njegovim logiranjem u POS blagajnu kod slanja računa u Poreznu upravu šalje njegov OIB. Izdavanjem računa ništa se ne dešava za razliku od ostalih slučajeva.
•  Korištenje pojedinačnih šifri - Odabirom ove opcije djelatnik prije izrade računa mora ukucati svoju jednostavnu, tj. brzu šifru, te time naznačiti da se njegov OIB šalje u Poreznu upravu. Izdavanjem računa na ekranu se pojavljuje poruka za ukucavanjem nove brze šifre.
•  Korištenje standardnog logina - Uključivanjem ove opcije svako izdavanje računa zahtjeva logiranje istovjetno logiranju kod prvog pokretanja POS blagajne. Standardnim logiranjem u Poreznu upravu šalje se OIB logiranog djelatnika. Izdavanjem računa pojavljuje se standardna forma za logiranje
•  Korištenje barcode logina – Ova opcija još nije u funkciji, a zamišljeno je da radi po sistemu automatskog logiranja očitanjem identifikacijske kartice koja na sebi ima otisnut barcod s podacima o djelatniku, kako bi se time osiguralo slanje OIB-a tog djelatnika.

Napominjemo da se na računu ne ispisuje OIB djelatnika nego samo njegov ID. Provjeru koji ID pripada određenom djelatniku možete vidjeti pozivom s glavnog izbornika 4D POS Blagajne a Korisnici sustava a Logiranje a Korisnici. Na formi osim imena djelatnika u koloni Br. vidi se i njihova šifra tj. ID koji se ispisuje na računu.

Unos paragon blokova (knjige ovjerenih računa)

Kako je i predvidio zakonodavac, sigurno će dolaziti do gubitka internet veze, a time i nedostupnosti servera Porezne uprave. U tim situacijama nastavljate normalan rad u POS blagajni koja će uredno ispisivati račune bez JIR-a, samo sa ZKI brojem. Sustav će takve račune i dalje slati na fiskalizaciju sve dok ne proradi Internet kako bi isti bili fiskalizirani. Naime, obaveza je da se ti računi fiskaliziraju u toku narednih 48 sati od ponoći tekućeg dana.
U slučajevima havarije računala, nestanka električne energije i sl., te time spriječenosti izdavanja računa pomoću naplatnog uređaja, u našem slučaju 4D POS blagajne, na scenu stupa Knjiga ovjerenih računa koju ste ovjerili u poreznoj upravi, tzv. ovjereni paragon blokovi. Nakon osposobljavanja naplatnog uređaja potrebno je zatvoriti otvoreni dnevni promet i otvoriti novi. Naime, neophodno je fiskalizirati svaki paragonac. Da biste fiskalizirali paragonce neophodno je izvesti nestandardne radnje koje su vrlo jednostavne. Na formi za otvaranje novog dnevnog prometa potrebno je označiti kvačicom Unos računa izdanih paragon blokom (1.) . Potom je potrebno unijeti sve izdane paragon račune s pripadajućim brojem (2.) i odobriti taj dnevni promet. Nakon toga možete nastaviti s redovnim radom. Ovaj poslovni proces možete započeti u bilo kojem trenutku, te ga prekidati proizvoljan broj puta, a ponoviti isti potreban broj puta sve dok se ne fiskalizira svaki paragon račun. Država je jasno dala do znanja da isto ne može biti praksa već samo u slučaju problema s računalnom opremom.

Sredstva plaćanja

Kako smo pojasnili u 4D Wand Infu broj 274, svako sredstvo plaćanja mora imati izvornu oznaku kako bi se znalo da li se račun s tim sredstvom plaćanja (ne)šalje na fiskalizaciju. U POS blagajni morate povesti računa o tome samo pod uvjetom da imate neko od sredstava koje se ne šalje na fiskalizaciju. Primjera radi imali ste sredstvo plaćanja na POS blagajni Virman s oznakom IVIR ili GVIR. Pošto će Vam i dalje dolaziti kupci koji su prethodno uplatili robu ili uslugu virmanom, općom uplatnicom... neophodno je da definirate novo sredstvo plaćanja koje ćete zakačiti na oznaku T tj. za transakcijski račun. Npr. sada će sredstvo plaćanja Virman imati oznaku TVIR i kao takav ne ide na fiskalizaciju. Ostala sredstva već imaju ispravnu nomenklaturu i to onu koja se fiskalizira.

Storno računa

Prema Zakonu o fiskalizaciji sa stornom računa ostaje sve kao i do sada osim što se i storno račun fiskalizira. Posljedica toga je da i storno računa na ispisu ima JIR i ZKI broj.

Povrat PDV-a kroz POS blagajnu se i dalje radi na isti način. U skladu s tumačenjem porezne uplate on se ne fiskalizira.


*** Napomena - upute se mogu razlikovati u slikama i tekstu od sadržaja koji se nalazi na vašem računalu, ovisno o inačici 4D Wanda koju trenutno koristite. Posljedica je to stalnog razvoja i nadogradnje 4D Wanda, a koji iz objektivnih razloga dinamikom ne prati i nadogradnja modula Upute. Posebno se to odnosi na zamjenu službene valute RH kuna (kn) u euro (€) i njen prikaz u uputama.